5 rzeczy, które należy rozważyć przy zamawianiu logo

Rozpoczynając nową działalność gospodarczą, trzeba zwrócić uwagę na tak wiele aspektów – zdefiniowanie oferty, włączanie procesu produkcyjnego, opracowywanie biznesplanu. W tym wszystkim nie można zapomnieć o zaprojektowaniu idealnego logo, które będzie odzwierciedleniem ducha firmy. Tylko jak to zrobić? Oto kilka kluczowych pytań, jakie należy sobie zadać przed zamówieniem logo.

1. Co oznacza Twoja firma?

Jedno spojrzenie na logo powinno przekazać każdemu, czym zajmuje się Twoja firma, jaka jest jej misja i wartości. Jeśli nie masz pewności, co reprezentuje Twoja firma, weź pod uwagę istniejące przesłanie marki i określ sposób przekazywania tej informacji za pomocą obrazu. Pomóc w tym może zastanowienie się nad tym, czy Twoja firma jest rozważna, czy trochę zabawna? Stawiasz w niej na luz lub na elegancję? Działasz w swobodnej branży, czy masz narzucone pewne rygorystyczne standardy?

 

Ukazanie całego ducha firmy w jednym obrazku jest niezwykle trudne, dlatego skorzystanie z pomocy specjalistów i doświadczonych grafików jest często koniecznością. Szczególnie warto zamówić u nich logo, jeśli Twoja firma:

✅ działa w niszowej branży,

✅ oferuje wyjątkowe produkty,

✅ chce dotrzeć do konkretnego grona odbiorców,

✅ stawia na estetyczny styl,

✅ chce wykorzystywać logo w licznych kampaniach reklamowych,

✅ będzie używać logo do sygnowania swoich produktów,

✅ zachowuje spójność elementów identyfikacji wizualnej.

 

2. Jaki typ logo jest najczęściej wykorzystywany przez konkurencję?

Przeważnie wyróżnia się cztery rodzaje logo:

✅ Napisy – słowa lub wieloliterowe grupy skrótów zawierające logo, inaczej zwane logotypem. Firmy posiadające logotypy słowne to np. eBay, IBM, CNN, Google.

✅ Litery – logo typu Letterform składa się z pojedynczej litery. Przykładem jest tutaj Honda, Uber, McDonald’s.

✅ Obraz – logo obrazkowe są ilustrowanymi symbolami rozpoznawalnych rzeczy. Starbucks, Twitter i Playboy mają logo graficzne.

✅ Abstrakcja – takie logo nie reprezentuje niczego, co byłoby rozpoznawalne w inny sposób. Najbardziej znaną marką, która z powodzeniem wykorzystuje abstrakcyjne logo, jest Nike.

 

Nie ma jednego rodzaju logo, które działa dla wszystkich przedsiębiorstw, jednak bardzo często można spotkać się z sytuacją, kiedy to w danej branży popularna jest jedna opcja. Zauważalne jest to np. w tematyce budowlanej, w której królują logo typu napis. Warto więc zastanowić się nad tym, co przeważa w danej dziedzinie i zdecydować się na takie logo, które nie będzie powielaniem schematów.

 3. Czy nowe logo jest zgodne z 5 zasadami projektowania?

Najlepsze logo są zgodne z pięcioma zasadami, w których główną rolę odgrywa:

✔️ Prostota – projekt jest czysty, nieskomplikowany i natychmiast przekazuje przesłanie marki;

✔️ Wszechstronność – bez względu na to, czy logo jest czarno-białe, czy kolorowe, drukowane lub cyfrowe, jest zawsze tak samo skuteczne i estetyczne;

✔️ Ponadczasowość – logo musi „starzeć się godnie”, a to oznacza, że nie może zawierać elementów, które są modne tylko przez krótki czas;

✔️ Treść – logo niesie ze sobą wiadomość, która jest czytelna dla klientów i innych odbiorców;

✔️ Efektywność – każdy powinien natychmiast rozpoznać dane logo i przypisać je go konkretnej marki. 

Stworzenie logo, które spełnia te wszystkie kryteria, jest skomplikowanym zadaniem. Jeśli zamawia się projekt logo u zewnętrznej firmy, to warto sprawdzić, czy jej poprzednie realizacje były tworzone zgodnie z duchem tych pięciu podstawowych zasad.

 

4. Jak logo ma wpływać na klientów?

Choć możesz użyć wszystkich kolorów tęczy i rozmiarów czcionek w swoim logo, lepszym pomysłem jest skupienie się na spójności i prostocie, aby nie przytłoczyć odbiorców. Sprawdź, jak barwy wpływają na ludzi, aby określić, które z nich umieścisz w swoim logo. Wiele restauracji często używa czerwieni i żółci w swoich komunikatach dotyczących marki, ponieważ udowodniono, że takie kolory sprawiają, że odczuwa się głód. Z drugiej strony niebieski jest uważany za odcień bardziej relaksujący, a zielony jest związany ze wzrostem. Twoja typografia powinna być łatwa do odczytania i ponadczasowa zarówno pod względem rozmiaru czcionki, jak i stylu.

 

5. Czy będziesz musiał zatrudnić niezależnego projektanta?

Gdy już naszkicujesz swoje pomysły i zrozumiesz, jakiego rodzaju logo chcesz, możesz je utworzyć za pomocą zasobów online. Możesz też zatrudnić specjalistę od projektowania. Jeśli zdecydujesz się zrobić to drugie, projektant będzie pracował razem z Tobą, a także przedstawi Ci dodatkowe badania nad trendami, co może pomóc w wygenerowaniu naprawdę silnego i ponadczasowego logo.

Paweł Berezecki

Paweł Berezecki

Web Designer, Digital Marketing

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Może Cię zainteresować

#BAZA WIEDZY

Blog

#USŁYSZ NAS

Podcast 

#NASZE PRACE

Portfolio

#SKONTKATUJ SIĘ

Kontakt

#DANE OSOBOWE

Polityka prywatności

#ZASIĘG - CAŁA POLSKA

Studio Lapis

NIP: 7393490245

ul. Piłsudskiego 69/46

10-469 Olsztyn

+48 692 800 115

kontakt@studiolapis.pl

#CHOOSE LANGUAGE

Go to english site

Go to bulgarian site

#INSPIRACJE

lapisdesign.pl