5 rzeczy, które należy rozważyć przy zamawianiu logo

Rozpoczynając nową działalność gospodarczą, trzeba zwrócić uwagę na tak wiele aspektów – zdefiniowanie oferty, włączanie procesu produkcyjnego, opracowywanie biznesplanu. W tym wszystkim nie można zapomnieć o zaprojektowaniu idealnego logo, które będzie odzwierciedleniem ducha firmy. Tylko jak to zrobić? Oto kilka kluczowych pytań, jakie należy sobie zadać przed zamówieniem logo.

5 rzeczy które należy rozważyć przy zamawianiu logo min

1. Co oznacza Twoja firma?

Jedno spojrzenie na logo powinno przekazać każdemu, czym zajmuje się Twoja firma, jaka jest jej misja i wartości. Jeśli nie masz pewności, co reprezentuje Twoja firma, weź pod uwagę istniejące przesłanie marki i określ sposób przekazywania tej informacji za pomocą obrazu. Pomóc w tym może zastanowienie się nad tym, czy Twoja firma jest rozważna, czy trochę zabawna? Stawiasz w niej na luz lub na elegancję? Działasz w swobodnej branży, czy masz narzucone pewne rygorystyczne standardy?

 

Ukazanie całego ducha firmy w jednym obrazku jest niezwykle trudne, dlatego skorzystanie z pomocy specjalistów i doświadczonych grafików jest często koniecznością. Szczególnie warto zamówić u nich logo, jeśli Twoja firma:

✅ działa w niszowej branży,

✅ oferuje wyjątkowe produkty,

✅ chce dotrzeć do konkretnego grona odbiorców,

✅ stawia na estetyczny styl,

✅ chce wykorzystywać logo w licznych kampaniach reklamowych,

✅ będzie używać logo do sygnowania swoich produktów,

✅ zachowuje spójność elementów identyfikacji wizualnej.

 

2. Jaki typ logo jest najczęściej wykorzystywany przez konkurencję?

Przeważnie wyróżnia się cztery rodzaje logo:

✅ Napisy – słowa lub wieloliterowe grupy skrótów zawierające logo, inaczej zwane logotypem. Firmy posiadające logotypy słowne to np. eBay, IBM, CNN, Google.

✅ Litery – logo typu Letterform składa się z pojedynczej litery. Przykładem jest tutaj Honda, Uber, McDonald’s.

✅ Obraz – logo obrazkowe są ilustrowanymi symbolami rozpoznawalnych rzeczy. Starbucks, Twitter i Playboy mają logo graficzne.

✅ Abstrakcja – takie logo nie reprezentuje niczego, co byłoby rozpoznawalne w inny sposób. Najbardziej znaną marką, która z powodzeniem wykorzystuje abstrakcyjne logo, jest Nike.

 

Nie ma jednego rodzaju logo, które działa dla wszystkich przedsiębiorstw, jednak bardzo często można spotkać się z sytuacją, kiedy to w danej branży popularna jest jedna opcja. Zauważalne jest to np. w tematyce budowlanej, w której królują logo typu napis. Warto więc zastanowić się nad tym, co przeważa w danej dziedzinie i zdecydować się na takie logo, które nie będzie powielaniem schematów.

 3. Czy nowe logo jest zgodne z 5 zasadami projektowania?

Najlepsze logo są zgodne z pięcioma zasadami, w których główną rolę odgrywa:

✔️ Prostota – projekt jest czysty, nieskomplikowany i natychmiast przekazuje przesłanie marki;

✔️ Wszechstronność – bez względu na to, czy logo jest czarno-białe, czy kolorowe, drukowane lub cyfrowe, jest zawsze tak samo skuteczne i estetyczne;

✔️ Ponadczasowość – logo musi „starzeć się godnie”, a to oznacza, że nie może zawierać elementów, które są modne tylko przez krótki czas;

✔️ Treść – logo niesie ze sobą wiadomość, która jest czytelna dla klientów i innych odbiorców;

✔️ Efektywność – każdy powinien natychmiast rozpoznać dane logo i przypisać je go konkretnej marki. 

Stworzenie logo, które spełnia te wszystkie kryteria, jest skomplikowanym zadaniem. Jeśli zamawia się projekt logo u zewnętrznej firmy, to warto sprawdzić, czy jej poprzednie realizacje były tworzone zgodnie z duchem tych pięciu podstawowych zasad.

 

4. Jak logo ma wpływać na klientów?

Choć możesz użyć wszystkich kolorów tęczy i rozmiarów czcionek w swoim logo, lepszym pomysłem jest skupienie się na spójności i prostocie, aby nie przytłoczyć odbiorców. Sprawdź, jak barwy wpływają na ludzi, aby określić, które z nich umieścisz w swoim logo. Wiele restauracji często używa czerwieni i żółci w swoich komunikatach dotyczących marki, ponieważ udowodniono, że takie kolory sprawiają, że odczuwa się głód. Z drugiej strony niebieski jest uważany za odcień bardziej relaksujący, a zielony jest związany ze wzrostem. Twoja typografia powinna być łatwa do odczytania i ponadczasowa zarówno pod względem rozmiaru czcionki, jak i stylu.

 

5. Czy będziesz musiał zatrudnić niezależnego projektanta?

Gdy już naszkicujesz swoje pomysły i zrozumiesz, jakiego rodzaju logo chcesz, możesz je utworzyć za pomocą zasobów online. Możesz też zatrudnić specjalistę od projektowania. Jeśli zdecydujesz się zrobić to drugie, projektant będzie pracował razem z Tobą, a także przedstawi Ci dodatkowe badania nad trendami, co może pomóc w wygenerowaniu naprawdę silnego i ponadczasowego logo.

Julia Berezecka

Julia Berezecka

Graphic designer, Illustrator.

Założycielka agencji kreatywnej Studio Lapis. Projektantka graficzna i główna ilustratorka z artystyczną duszą.  Odpowiada za design i wdrażanie projektów. Ulubione zajęcia po pracy? Tworzenie ilustracji na Ipadzie i rozwijanie portalu dla designerów Lapisdesign.pl.

0 komentarzy

Może Cię zainteresować

#BAZA WIEDZY

Blog

#USŁYSZ NAS

Podcast 

#NASZE PRACE

Portfolio

#SKONTKATUJ SIĘ

Kontakt

#DANE OSOBOWE

Polityka prywatności

#ZASIĘG – CAŁA POLSKA

Studio Lapis

NIP: 7393490245

ul. Piłsudskiego 69/46

10-469 Olsztyn

+48 692 800 115

[email protected]

#CHOOSE LANGUAGE

Go to english site

Go to bulgarian site

#INSPIRACJE

lapisdesign.pl

Paleta kolorów Abstract tones