Algorytmy Google – czym są i na jakiej zasadzie działają?

Pod tą matematyczną nazwą kryje się działanie programów, których zadaniem jest szczegółowa analiza treści zamieszczanych na stronach internetowych, wyciąganie z niej wniosków, a następnie szeregowanie wyników wyszukiwania w taki sposób, aby odpowiadały potrzebom użytkowników. Widocznym gołym okiem dowodem działania algorytmów jest możliwość szybkiego znalezienia precyzyjnej informacji przez wpisanie zapytania w dobrze znane okienko wyszukiwarki.

#Czym jest robot Google i jak działa?

Konkretne kryteria uwzględniane przez algorytmy nie są na ogół podawane przez Google do publicznej wiadomości, a większość kodu programów jest niedostępna. Listy kryteriów powstają na podstawie interpretacji ogólnych zaleceń, kierowanych przez koncern do webmasterów, a także w wyniku obserwacji, jakiego typu strony znajdują się aktualnie najwyżej w wyszukiwaniach organicznych.

Google dokonuje znaczących aktualizacji używanych przez siebie algorytmów co najmniej kilka razy w roku, a niewielkie modyfikacje w ich działaniu wprowadza praktycznie cały czas. Dla osób, które zawodowo zajmują się kwestiami związanymi z pozycjonowaniem i optymalizacją stron internetowych, oznacza to konieczność ciągłego śledzenia pojawiających się zmian, aby dostosować do nich strategię SEO.

 

#PageRank – nestor algorytmów Google

Najstarszy algorytm Google, łączący w swojej nazwie odniesienie do nazwiska jednego z założycieli koncernu, Larry’ego Page’a i skojarzenie z dopiero rozwijającymi się wówczas stronami WWW, oceniał wartość danej strony, dokonując obliczeń poszczególnych jej składowych. Wiadomo, że istotnym czynnikiem w jego działaniu była zarówno ilość, jak i pochodzenie linków, prowadzących do danej witryny.

PageRank przez długi czas wytyczał metody projektowania stron internetowych, jednak z czasem zaczął tracić na znaczeniu, na co wpłynęła ewolucja wewnętrznej strategii Google. Aktualizacje algorytmu przestały się pojawiać pomiędzy 2013 a 2014 rokiem, natomiast w 2016 PageRank został oficjalnie wyłączony. Jednak już kilka lat wcześniej znaczącą rolę zaczęły odgrywać inne algorytmy, których przeznaczeniem było definitywne przekształcenie sektora pozycjonowania w sieci.

 

#Panda i Penguin – początki nowej ery

Już z nastaniem drugiej dekady nowego millenium uważni obserwatorzy mieli okazję dostrzec, że w wynikach wyszukiwania w Google pojawia się coraz więcej stron zawierających dłuższe treści o wyższym współczynniku nasycenia informacjami powiązanymi z tematem strony. Ukoronowaniem tych zmian stała się premiera algorytmu Panda w lutym 2011 roku.

Algorytm ten wyznaczył bardzo wyraźnie ramy, w jakich powinni poruszać się twórcy witryn internetowych, jeśli chcą, aby ich strona dotarła do wielu odwiedzających za pośrednictwem wyszukiwarki (lub by w ogóle była indeksowana!). Konfrontacja z kryteriami, którymi kierowała się Panda, dla niejednego bezkompromisowego pozycjonera okazała się wylaniem na głowę metaforycznego kubła zimnej wody. Nagle to nie forma, a treść stała się najważniejsza – można śmiało powiedzieć, że dzięki Pandzie internet zmienił się na zawsze.

W 2012 roku do Pandy dołączył Penguin, którego głównym zadaniem stało się odsiewanie z zalewu sieciowej informacji stron o niskiej jakości treści, zbudowanych głównie w celu stworzenia zaplecza linkowego. Od tego czasu algorytm przechodzi regularne aktualizacje – ostatnia, siódma z kolei, miała miejsce w drugiej połowie 2016 roku.

 

#Hummingbird, Pidgeon i inne – informacja w centrum uwagi.

Za doprecyzowanie otrzymywanych wyników wyszukiwań zaczął w 2013 odpowiadać algorytm Hummingbird (Koliber). Z jego ptasim imiennikiem kojarzy się z pewnością precyzja i subtelność działania. Koliber nie tylko pozwala użytkownikom internetu na otrzymanie najtrafniejszych wyników bezpośrednio pod okienkiem wyszukiwarki, lecz przede wszystkim kładzie duży nacisk na treść w znaczeniu pól semantycznych. Na jego przykładzie najlepiej można zobrazować drogę, jaką przebyło Google, w której faktycznie „kontent rządzi”.

W synergii z Kolibrem od 2014 działa algorytm Pidgeon (Gołąb), mający na celu uwzględnienie potencjalnych lokalnych preferencji wyszukujących – w zależności od miejsca pobytu, algorytm ten wpłynie na uzyskanie różnych wyników na te same frazy.

Osiągnięcia Gołębia doprecyzowuje Possum (Opos), również zawiadujący metodami szeregowania wyników lokalnych, a algorytm Phantom dba, by kod oraz wszystkie pozostałe elementy witryny poza treścią, były skonstruowane przejrzyście. Google nie zapomniało również o użytkownikach urządzeń mobilnych – byłoby to trudne, zważywszy, ze za ich pomocą z siecią łączy się już praktycznie 3/4 internautów – i dokonało w 2015 aktualizacji algorytmów, która zaczęła priorytetyzować strony responsywne.

 

#RankBrain – inteligentny algorytm przyszłości

 

Optymalizacja stron pod wprowadzony w 2015 roku nowatorski RankBrain to wyzwanie jakościowo nieco inne od poprzednich, rządzące się zasadami, które zmieniają się nie tylko w wyniku decyzji zarządzającej programem firmy, ale i wewnętrznego rozwoju samego algorytmu. RankBrain został oparty o rozwiązania z zakresu uczenia maszynowego, co sprawia, że jego funkcja staje się bliższa zadaniom człowieka, który wykonuje pracę moderatora, niż działaniu typowych, zamkniętych programów.

RankBrain uczy się, aby interpretować zapytania internautów w oparciu o najbardziej prawdopodobne konteksty i z uwzględnieniem lokalnych zwyczajów lingwistycznych, działając w zespole z Kolibrem.

Aktualizacje w rodzaju RankBrain mówią niejedno o tym, jak będzie wyglądał internet za 10 lat – aby znaleźć się w awangardzie tych zmian, warto uważnie śledzić działania Google – firmy, która najprawdopodobniej jeszcze długo nie przestanie definiować kształtu sieci.

Paweł Berezecki

Paweł Berezecki

Web Designer, Digital Marketing

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Może Cię zainteresować

#BAZA WIEDZY

Blog

#USŁYSZ NAS

Podcast 

#NASZE PRACE

Portfolio

#SKONTKATUJ SIĘ

Kontakt

#DANE OSOBOWE

Polityka prywatności

#ZASIĘG - CAŁA POLSKA

Studio Lapis

NIP: 7393490245

ul. Piłsudskiego 69/46

10-469 Olsztyn

+48 692 800 115

kontakt@studiolapis.pl

#CHOOSE LANGUAGE

Go to english site

Go to bulgarian site

#INSPIRACJE

lapisdesign.pl