Czy duplikowana treść na stronie ma wpływ na proces pozycjonowania?

Duplikowana treść, jak sama nazwa wskazuje to treść, która została powielona. W kontekście pozycjonowania może ona nieść ze sobą negatywny wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce. Nie zawsze musi się tak jednak dziać. Warto wiedzieć, na jakie treści powinniśmy zwrócić szczególną uwagę, a na których skopiowanie możemy sobie pozwolić. Po przeczytaniu poniższego tekstu, dowiesz się czy duplikowana treść na stronie ma wpływ na proces pozycjonowania, w jakich warunkach możemy zostać za nią ukarani i jakie okoliczności sprzyjają jej powstawaniu.

#Kiedy mamy do czynienia z duplikatami treści? 

Sama duplikowana treść powstaje najczęściej w momencie, gdy osoby odpowiedzialne za proces pozycjonowania strony, ze względu na ograniczone środki, lenistwo czy niewiedzę, postanawiają wykorzystać treści napisane i umieszczone na stronie kogoś innego. 

Może to stać się nie tylko w wyniku skopiowania treści z innej strony. Często wynika to z niedopatrzenia np. treść dostępna jest pod dwoma protokołami: w wersji HTTP i HTTPS lub www i bez www. Duplikowanie treści w obrębie jednej witryny ma miejsce często w przypadku stron AMP i przy dynamicznym generowaniu adresów URL z dodatkowymi parametrami po znaku zapytania.

 

#Jakie są dopuszczalne granice duplikowanej treści na stronie internetowej?
W przypadku umieszczenia wypełniacza, znanego też jako Lorem Ipsum, nie zostaniemy ukarani. Możemy jednak otrzymać karę (ang. penalty) za kradzież treści objętą prawem autorskim bądź taką, która została podpisana i pojawiła się po raz pierwszy na obcej stronie. Proceder ten jednak, aby niósł ze sobą negatywne konsekwencje, musi się notorycznie powtarzać. Jednorazowe naruszenie tej reguły nie będzie skutkować obniżeniem pozycji, ale też w żaden sposób nie przyczyni się do jej poprawy (przynajmniej teoretycznie). 

 

Przykładami treści, jaką możemy skopiować (oczywiście w granicach rozsądku) są: 

✅ opisy producenta i specyfikacje techniczne produktów, 

✅ produkty pojawiające się kilka – kilkanaście razy w obrębie jednej witryny, 

✅ cytaty i korzystanie z ogólnodostępnych informacji prasowych lub lokalnych wydarzeń. 

Mimo tego, że w pewnych granicach moderatorzy Google dopuszczają kopiowanie treści, w większych ilościach takie działanie może negatywnie wpłynąć na pozycję strony w wyszukiwarce. 

 

#Szkodliwa, a nieszkodliwa duplikowana treść

 

Tak jak można wywnioskować z poprzednich akapitów, trzeba odróżnić uporczywe kopiowanie treści (kradzież) od zwyczajnego wykorzystywania treści generycznych, dostępnych dla ogółu z takim przeznaczeniem. Duplikowana treść na stronie wynikająca z przyczyn technicznych, nie stanowi dla nas zagrożenia. Jednak w sytuacji, gdy mamy do czynienia z natarczywym kopiowaniem treści z innych witryn, możemy spodziewać się z tego tytułu konsekwencji. Według regulaminu Google, nieakceptowalne jest wykorzystywanie czyichś wpisów, artykułów czy unikalnych opisów na rzecz zmanipulowania i podwyższenia własnej pozycji w wyszukiwarce. Zmienienie kilku słów czy szyku zdań (synonimizowanie lub spinning), w dłuższej perspektywie, również się nie sprawdzą. 

 

#Jak zapobiegać wystąpieniu duplikowanej treści dbając o jej oryginalność?
Aby uniknąć problemów związanych z tym zagadnieniem, wystarczy nie tworzyć plagiatów i dbać o to, aby roboty wyszukiwarek jasno wiedziały, co dzieje się na naszej stronie. Jakie kroki warto przedsięwziąć, aby treść na naszej stronie pomagała zamiast szkodzić? Oto lista dobrych praktyk SEO: 

✅ zatrudnij copywritera, freelancera lub skorzystaj z platformy copywriterskiej, aby opisy kategorii oraz produktów były w 100% unikalne, 

✅ nie blokuj robotom indeksującym dostępu do stron z duplikowaną treścią, 

✅ oznaczaj duplikowane treści przez wykorzystanie tagu HTML – rel=canonical, 

✅ korzystaj z usługi Google SearchConsole (GSC), aby prawidłowo ustawić parametry adresów URL, 

✅ wykorzystuj przekierowania 301, aby odsyłać do linku kanonicznego. 

 

Pamiętaj, aby unikalna treść była czytelna, rzeczowa i merytoryczna. Jeśli zamieszczasz jakąś treść na swoim blogu zoptymalizowaną pod kątem SEO, zadbaj o to aby zawrzeć w niej coś nowego przydatnego dla użytkownika, czego nie ma na innych stronach (staraj się wyczerpywać temat). Obserwuj długość artykułów publikowanych przez konkurencję i zwracaj uwagę na korelację pozycji z czynnikami takimi jak liczba backlinków, wiek domeny, liczba nagłówków czy licznik znaków ze spacjami.

Paweł Berezecki

Paweł Berezecki

Web Designer, Digital Marketing

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Może Cię zainteresować

#BAZA WIEDZY

Blog

#USŁYSZ NAS

Podcast 

#NASZE PRACE

Portfolio

#SKONTKATUJ SIĘ

Kontakt

#DANE OSOBOWE

Polityka prywatności

#ZASIĘG - CAŁA POLSKA

Studio Lapis

NIP: 7393490245

ul. Piłsudskiego 69/46

10-469 Olsztyn

+48 692 800 115

kontakt@studiolapis.pl

#CHOOSE LANGUAGE

Go to english site

Go to bulgarian site

#INSPIRACJE

lapisdesign.pl