Czym jest księga znaku i dlaczego warto ją mieć?

Księga znaku to spis różnych zasad i wytycznych, które mają związek z tworzonym logo. Innymi słowy, jest to instrukcja dotycząca autorskich prac. Czy Twoja firma potrzebuje takiej księgi? Do czego może się ona przydać? Jakie elementy powinna zawierać? Wszystkie dowiesz się z naszego nowego artykułu.

#Księga znaku – podstawowe informacje

Księga znaku to instrukcja, która dotyczy logo utworzonego przez autora. Ułatwia ona prawidłowe użytkowanie przez wszelkie inne osoby. Każde utworzone logo posiada konkretne parametry, czyli np. kolorystykę, proporcje czy pole ochronne. Zebranie tego wszystkiego w jednym miejscu i utworzenie specjalnej księgi to właściwie jeden z obowiązkowych etapów pracy nad powstaniem loga. Im bardziej projektowany znak jest skomplikowany, tym więcej czasu potrzeba na stworzenie profesjonalnej księgi. Praca nad nią wymaga sporego doświadczenia, dokładności, a także precyzji. Nie jest to takie łatwe zadanie, jak mogłoby się wydawać. Tworząc odpowiednią, dobrze przygotowaną i funkcjonalną księgę znaku ważne jest także wskazanie pytań i wątpliwości, które mogą się pojawić w trakcie procesu reprodukcji logo, jego wykorzystywania na stronach internetowych, a także umieszczania na poszczególnych produktach. 

Zazwyczaj księga znaku obejmuje takie elementy jak geneza powstania danego logo, jego pierwotną wersję, a także wersję alternatywną, oraz jego konstrukcję. Ponadto księdza znaku powinna zawierać informacje dotyczące pola znaku i pola ochronnego, kolorystyki, typografii oraz skalowania i rozmiarów jakie powinien mieć znak. Ważny jest także opis związany ze stosowaniem loga w różnych opcjach kolorystycznych tła, a także wskazanie jakie modyfikacje znaku są niedopuszczalne i absolutnie zakazane. Warto podkreślić, że geneza powstania znaku jest niezwykle istotna. Dzięki niej kolejni, potencjalni użytkownicy znaku będą mogli potem, bardzo dokładnie zapoznać się ze znaczeniem loga i tym dlaczego powstało i czemu ma akurat taką formę. Tego typu informacje przydają się też w Urzędzie Patentowym podczas procesu rejestracji. 

 

#Dlaczego warto posiadać księgę znaku?

Nie ma ogólnego obowiązku posiadania księgi znaku, jednak jej posiadanie znacznie ułatwia pracę. Jest ona niezwykle przydatna np. podczas tworzenia reklam i materiałów reklamowych. Pełni ona funkcje wzoru i zbioru wytycznych, które znacznie ułatwiają i usprawniają działanie. Odpowiednio przygotowana, profesjonalna księga znaku dobrze wpływa także na kontakty z konkurencją i znacznie wyróżnia podczas innych podmiotów znajdujących się na rynku. Ponadto daje ona gwarancję, że wszelkie projekty, które powstają przy wykorzystaniu loga, będą zrealizowane poprawnie i bezbłędnie. Klient nie umieści znaku na złym kolorze tła, a także nie umieści go na danej powierzchni w zbyt małym formacie. Załączenie księgi znaku do danego logo dodaje także profesjonalizmu i sprawia, że dany przedsiębiorca jest traktowany poważniej. 

Inwestując w księgę znaku można dużo zyskać. Przede wszystkim pozwala to na osiągnięcie spójności wizerunkowej. Jest to szczególnie ważne, kiedy logo wykorzystuje się w mediach, albo tworzy się bardzo dużo, różnych materiałów reklamowych. Księga znaku nie jest obowiązkowa, jednak z całą pewnością jej posiadanie, nie przyniesie żadnych negatywnych konsekwencji, a jedynie pomoże i podziała na korzyść właściciela loga. Opracowując ten dokument nie można zapomnieć o zaprojektowaniu okładki, a także spisu treści. W niektórych wypadkach istotne jest też zamieszczenie dodatkowych informacji dotyczących znaku, jego indywidualnych cech, które mogą się wiązać z potrzebami klientów. 

Księga znaku może funkcjonować zarówno w wersji papierowej jak i elektronicznej. Do jej powstania jest potrzebny nie tylko sam znak, ale także znajomość procesu jego tworzenia i celu dla jakiego powstał. Ważna jest też symbolika w nim zawarta. Zazwyczaj księga znaku jest dosyć obszerna i bogata w bardzo szczegółowe informacje. Warto podkreślić, że najważniejszy w wykonaniu księgi znaku nie jest wygląd wizualny, ale przede wszystkim użyteczność i możliwość łatwego zrozumienia. 

Paweł Berezecki

Paweł Berezecki

Web Designer, Digital Marketing

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Może Cię zainteresować

Jaka powinna być idealna wizytówka?

Jaka powinna być idealna wizytówka?

Jaka powinna być idealna wizytówka?Dobra wizytówka to nie tylko narzędzie do przekazywania informacji potencjalnym klientom, ale także rozszerzenie marki. Znajduje się na niej tak niewiele znaków, a mimo to nadal musi zainteresować i opowiedzieć o tym, czym zajmuje...

czytaj dalej

#BAZA WIEDZY

Blog

#USŁYSZ NAS

Podcast 

#NASZE PRACE

Portfolio

#SKONTKATUJ SIĘ

Kontakt

#DANE OSOBOWE

Polityka prywatności

#ZASIĘG - CAŁA POLSKA

Studio Lapis

NIP: 7393490245

ul. Piłsudskiego 69/46

10-469 Olsztyn

+48 692 800 115

kontakt@studiolapis.pl

#CHOOSE LANGUAGE

Go to english site

Go to bulgarian site

#INSPIRACJE

lapisdesign.pl