Dlaczego UX jest tak ważny?
User Experience to dyscyplina, o jakiej niejednokrotnie słyszymy w zakresie tworzenia nowoczesnych stron i aplikacji. UX jest definiowany często jako zbiór doświadczeń jaki klient odczuwa podczas korzystania z produktu. Wdrażanie zasad UX polega na dopasowywaniu projektu do potrzeb klientów między innymi przed wywiady i oceny. Dlaczego jest to takie istotne?

#Czym jest UX i na czym polega?
User Experience łączy zarówno część technologiczną oraz praktyczną (mówiąc nam o tym, jak coś funkcjonuje), jak również z częścią psychologiczną i filozoficzną (zastanawiając się nad tym, dlaczego coś zostało stworzone i czemu ma służyć). Z terminem UX spotkamy się przeważnie aplikacjach oraz właśnie na stronach internetowych.
Oczywiste wydaje się to, że aplikacja o dużych możliwościach nie odniesie sukcesu, gdy jej interfejs będzie skomplikowany. Specjaliści od UX dążą do tego, aby ułatwić korzystanie z rozwiązań. Sprawdzają, jak klienci korzystają z aplikacji bądź stron, czy poruszanie się po nich sprawia im trudności i ewentualnie na podstawie ocen i wywiadów dają odpowiedni sygnał do działu projektowego. Jednak w UX nie chodzi tylko o to, żeby rozwijać gotowy artykuł.
#Czemu UX jest tak istotne?
Dobrze skonstruowane oraz przeanalizowane doświadczenia klienta mają ważny wpływ na stworzenie, rozwój oraz zastosowanie aplikacji i strony WWW, natomiast co ważniejsze – na odniesienie przez niego sukcesu na rynku wśród masy konkurencyjnych produktów. Zaangażowanie w projekt fachowców UX może znacząco podnieść wartość produktu. Firmy z sektora IT już dawno zrozumiały, że projektują dla ludzi, którzy nie do końca muszą znać się na zawiłościach i mechanizmach działania aplikacji i serwisów internetowych.
#Skuteczne UX? Najistotniejszy jest plan i poznanie klienta
Od stworzenia planu działania zaczyna się praca nad każdym projektem. Mając na uwadze UX, już na samym początku należy zastanawiać się nad tym, jak usprawnić działanie aplikacji, strony lub sklepu. Żeby to zrobić, należy zgromadzić jak najwięcej danych o firmie lub marce, która jest zleceniodawcą.
✅ Identyfikacja grupy docelowej
Poza poznaniem samej firmy, trzeba też poznać jej klientów. Jak to zrobić? Oprócz uwzględnienia prostej demografii, należałoby zadać sobie parę podstawowych pytań. Kim jest konsument? Co lubi, a czego nie? Jak radzi sobie z nowoczesną techniką? Czy ma pewne ograniczenia (na przykład słaby wzrok w wypadku osób starszych)? Jakie rozwiązania przyniosą mu najwięcej korzyści?
Należy stworzyć modelową postać oraz zastanowić się nad tym, jak będzie się zachowywać na konkretnych etapach pracy z projektem. Odpowiednia ocena grupy docelowej pozwoli na poprawienie projektu oraz jego zindywidualizowanie.
✅ Projektowanie interakcji
Tworzenie aplikacji lub strony powinno się rozpocząć od budowania pewnego rodzaju mapy interakcji. Zaplanuj drogę, którą ma przebyć użytkowników korzystając z aplikacji lub odwiedzając stronę internetową. Gdzie ma kliknąć? Co ma przeczytać? Czy ma dodać coś do koszyka w sklepie internetowym? Ma skorzystać z formularza kontaktowego, zadzwonić, a może napisać na czacie? Postaraj się wyeliminować jak najwięcej trudności, jakie mogą pojawić się w drodze do celu. Wykorzystaj wyrazistą strukturę nawigacyjną zapewniając klientom wygodne poruszanie się po najistotniejszych częściach serwisu.

Paweł Berezecki
Web designer, digital marketing.
Założyciel agencji kreatywnej Studio Lapis. Główny projektant stron www i specjalista od marketingu internetowego. Autor Podcastu dla przedsiębiorców „Twoja firma w Internecie”. Nie podejmuje pracy bez wcześniejszego planowania i dokładnej analizy sytuacji. W wolnym czasie zajmuje się analityką internetową i poszukiwaniem idealnych rozwiązań.
Może Cię zainteresować
Marketing internetowy i trendy na rynku pracy
Marketing internetowy i trendy na rynku pracy Pojawienie się Internetu jako zjawiska masowego spowodowało rewolucyjne zmiany nie tylko w zakresie informacji i komunikacji, ale także na poziomie kulturowym, relacyjnym, a przede wszystkim biznesowym. Tradycyjne kanały...
Dlaczego pozycjonowanie musi tyle kosztować?
Dlaczego pozycjonowanie musi tyle kosztować? Każda witryna potrzebuje SEO, ale skąd wiadomo, jaka cena za pozycjonowanie będzie właściwa? Jak określać oczekiwania, dostrzegać prace niskiej jakości i oszacowywać koszt SEO na dzisiejszym rynku? Trzeba w końcu zwrócić...
Podcasty i biznes? Co daje takie połączenie?
Podcasty i biznes? Co daje takie połączenie?Może się wydawać, że podcasty zarezerwowane są tylko dla działu rozrywki. Tak naprawdę jednak firmy używają ich do różnych celów, w tym do udostępniania informacji o nowych produktach, usługach, celach czy zmianach w branży....
#BAZA WIEDZY
#USŁYSZ NAS
#NASZE PRACE
#SKONTKATUJ SIĘ
#DANE OSOBOWE
#ZASIĘG – CAŁA POLSKA
Studio Lapis
NIP: 7393490245
ul. Piłsudskiego 69/46
10-469 Olsztyn
+48 692 800 115
#INSPIRACJE
0 komentarzy