Dlaczego warto zadbać o spójną identyfikację wizualną?

Duża konkurencja w każdej branży sprawia, że konsumenci są coraz bardziej wybredni. Mogą wybierać spośród oferty wielu sklepów i usługodawców, przez co zwracają uwagę na każdy szczegół proponowanych towarów i usług. Większość ofert jest do siebie podobna, jednak wyróżniają się na tle innych, dzięki przemyślanej i dobrze przygotowanej identyfikacji wizualnej. Czym ona jest? Dlaczego jej spójność jest tak ważna?

#Identyfikacja wizualna – co to takiego?

Mianem identyfikacji wizualnej określa się wszystkie elementy graficzne, które stanowią wyróżnik danej marki. Dzięki identyfikacji wizualnej konsumenci są w stanie rozpoznać markę, jej produkty i usługi. Pomagają w tym logo, key visual, kolorystyka, kształt opakowania itp.

Początki identyfikacji wizualnej sięgają lat 20. XX wieku, gdy firma AEG stworzyła system znakowania towarów, charakterystyczną zabudowę fabryczną oraz projekt logo. Od tamtej pory stworzenie spójnego systemu wyróżników graficznych i wizualnych stanowi ważny element budowania wizerunku marki, czyli brandingu.

 

#Jak działa identyfikacja wizualna?

Jeśli chcesz zrozumieć, dlaczego identyfikacja wizualna jest tak ważna, wystarczy pomyśleć o ulubionej marce. Może to być sieciówka z ubraniami, firma telekomunikacyjna, sieć kin, producent słodyczy lub samochodów. Już samo wspomnienie ulubionej marki i jej oferty sprawia, że kojarzy się używane przez firmę kolory, logo i inne cechy charakterystyczne produktów. Dobrym przykładem jest Coca-Cola. Nawet gdy zdejmie się etykietę ze szklanej butelki napoju, bez trudu można ją rozpoznać i skojarzyć kształt szklanego opakowania z Coca-Colą. Równie charakterystyczny jest font używany przez markę oraz czerwony kolor stosowany przez firmę. Kolejnym znanym elementem identyfikacji wizualnej Coca-Coli jest… postać św. Mikołaja, która pojawia się często w reklamach w okresie Świąt Bożego Narodzenia.

Dzięki identyfikacji wizualnej marka staje się rozpoznawalna i wyróżnia się na tle innych. Elementy graficzne stosowane na produktach, w biurach firmy, na strojach pracowników, a także umieszczane na umowach o świadczenie usług stanowią ważny element budowania świadomości istnienia marki wśród grupy docelowej. Ponadto identyfikacja wizualna zwiększa zapamiętywalność marki – jej odbiorcy są w stanie powiedzieć, jakie produkty lub usługi znajdują się w jej ofercie, a także wskazać, w jakiej branży działa. Dodatkowo znaki graficzne umieszczane na produktach i nie tylko wspomagają sprzedaż i ułatwiają prowadzenie działań reklamowych, na przykład wystawianie towarów na specjalnych, oznakowanych ekspozytorach zamiast na sklepowych półkach.

 

#Spójność identyfikacji wizualnej – dlaczego jest tak ważna?

Identyfikacja wizualna przynosi wspomniane korzyści wyłącznie w przypadku, gdy jest spójna i stosowana w przemyślany sposób. Logo i inne elementy graficzne za każdym razem powinny wyglądać tak samo. Przykładowo, logo powinno mieć zawsze prawidłowe proporcje i barwy. Sposób, w jaki stosuje się logo, jest określony w brand booku, który stanowi ważny wyznacznik dla całej identyfikacji wizualnej.

Spójność w identyfikacji wizualnej gwarantuje, że marka i jej oferta zawsze będą prawidłowo identyfikowane przez grupę docelową. Ponadto zwiększy się zapamiętywalność marki, a jej oferta będzie wzbudzać większe zaufanie. Ważna jest dbałość, by elementy identyfikacji graficznej były spójne z misją marki, jej celami i wartościami, gdyż rozdźwięk na tej płaszczyźnie powoduje zmniejszenie zainteresowania ofertą. Gdy marka chce być postrzegana jako ekologiczna, powinna stawiać na zieleń i logo nawiązujące kształtem oraz barwami do symboli kojarzonych z dbałością o środowisko. Podobnie jest w każdym innym przypadku. Dzięki spójności w identyfikacji wizualnej, łatwiej utrzymać się na rynku i zdobyć stałe grono klientów.

Paweł Berezecki

Paweł Berezecki

Web Designer, Digital Marketing

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Może Cię zainteresować

#BAZA WIEDZY

Blog

#USŁYSZ NAS

Podcast 

#NASZE PRACE

Portfolio

#SKONTKATUJ SIĘ

Kontakt

#DANE OSOBOWE

Polityka prywatności

#ZASIĘG - CAŁA POLSKA

Studio Lapis

NIP: 7393490245

ul. Piłsudskiego 69/46

10-469 Olsztyn

+48 692 800 115

kontakt@studiolapis.pl

#CHOOSE LANGUAGE

Go to english site

Go to bulgarian site

#INSPIRACJE

lapisdesign.pl