E-mail marketing – przeżytek czy efektywne narzędzie marketingowe?

W dobie mediów społecznościowych e-mail marketing wydaje się rozwiązaniem z poprzedniej epoki. W końcu jest teraz wiele innych opcji dotarcia do potencjalnych klientów i partnerów biznesowych. Można korzystać z marketingu mobilnego, wiadomości tekstowych, livestreamów, stories – lista jest długa i cały czas się powiększa. Biorąc pod uwagę wszystkie te nowe rozwiązania, koncepcja wysyłania e-maili do klientów zdaje się niezwykle staromodna. Jednak czy na pewno jest to dobre podejście?

#Zalety e-mail marketingu

W firmach coraz częściej wybiera się inne drogi komunikacji z odbiorcami, dlatego e-mail marketing zajmuje niechlubne miejsce tego narzędzia, którym nie warto się przejmować. A jednak wystarczy spojrzeć na dane zebrane przez badaczy z Uniwersytetu Kolumbii Brytyjskiej w 2017 roku, żeby dostrzec ogromny potencjał, jaki ma e-mail marketing. Ekonomiści dowiedli, że: 

✅ 89% osób codziennie sprawdza pocztę e-mail;

✅ 70% internautów wolałoby, aby firmy komunikowały się z nimi za pośrednictwem poczty elektronicznej niż jakakolwiek inną drogą;

✅ 23% konsumentów zakupiła coś od sprzedawcy po otrzymaniu wiadomości e-mail o produkcie;

✅ 87% osób traktuje media społecznościowe jako miejsce do budowania relacji z bliskimi, a nie firmami;

✅ 58% użytkowników świadomie korzysta z newsletterów;

✅ 64% internautów uważa, że e-mail marketing często przypomina im o istnieniu danej firmy i skłania do zakupów.

Nie można też zapomnieć o najważniejszej rzeczy, jaką jest opłacalność. Eksperci szacują, że na każdy wydany 1 USD na marketing e-mailowy, firmy otrzymują średni zwrot z inwestycji w wysokości 38 USD. Jest to ogromna wartość, którą ciężko uzyskać jakimikolwiek innymi środkami. 

#Dlaczego to działa?

Jednym z powodów, dla których e-mail marketing jest tak skuteczny, jest to, że większość ludzi korzysta z poczty elektronicznej do komunikacji w miejscu pracy. Nawet jeśli w danym biurze używa się czatów, wiadomości tekstowych lub innej formy komunikacji między współpracownikami, to zawsze do kontaktu zewnętrznego korzysta się z poczty elektronicznej. 

Badania wskazują, że osoby z nieograniczonym dostępem do internetu sprawdzają swoją pocztę e-mail od 1 do nawet 60 razy dziennie! Dużą rolę ogrywają tutaj smartfony, dzięki którym większość wiadomości jest teraz otwierana na urządzeniu mobilnym, a nie na pulpicie. A to oznacza, że e-mail marketing działa bez przerwy, na praktycznie każdą osobę, która może sobie pozwolić na telefon i stałe łącze.

 

#Dla kogo e-mail marketing?

Istnieje jeszcze jeden kluczowy powód, aby stosować e-mail marketing – jest to kanał komunikacyjny, na który ma się bezpośredni wpływ. Co to oznacza? Media społecznościowe to świetna metoda marketingowa dla wielu małych firm. W rzeczywistości niektórzy przedsiębiorcy nawet nie zawracają sobie głowy posiadaniem strony internetowej, a cały marketing generują w mediach społecznościowych. 

To ryzykowne rozwiązanie, ponieważ pomimo całej pracy włożonej w zdobywanie i utrzymywanie obserwatorów, nie uzyskuje się faktycznych połączeń i danych. W rzeczywistości nawet nie można tego kontrolować. To firmy od mediów społecznościowych decydują o liczbie postów, które widzowie mogą zobaczyć, kiedy zostaną one im wyświetlone, a nawet czy będą ocenzurowane lub dopuszczone do publikacji. Jedna zmiana w algorytmie mediów społecznościowych może zlikwidować lata pracy związane z budowaniem marki.

 

E-mail marketing jest inny. Gdy klienci wyrażają zgodę na otrzymywanie wiadomości, ma się bezpośrednie połączenie typu „jeden na jednego”. Nikt nie może stać pomiędzy firmą a odbiorcą, a sukces e-mail marketingu jest zależny tylko od tego, jakie wysyła się wiadomości i czy dobrze korzysta się z tego narzędzia.

 

Na co zwrócić uwagę projektując e-mail marketing?

Uniwersalność – dominuje przeglądanie wiadomości na telefonie, więc e-maile muszą wyglądać dobrze na urządzeniu mobilnym;

Prostota – wystarczy kilka zdjęć i kilka krótkich akapitów;

Nawołanie do akcji – wezwanie do działania powinno znaleźć się w górnej części wiadomości e-mail;

Wyraźne odnośniki – linki lub przyciski w wiadomości e-mail muszą przyciągać wzrok i być łatwe do kliknięcia.

Paweł Berezecki

Paweł Berezecki

Web designer, digital marketing.

Założyciel agencji kreatywnej Studio Lapis. Główny projektant stron www i specjalista od marketingu internetowego. Autor Podcastu dla przedsiębiorców "Twoja firma w Internecie".  Nie podejmuje pracy bez wcześniejszego planowania i dokładnej analizy sytuacji. W wolnym czasie zajmuje się analityką internetową i poszukiwaniem idealnych rozwiązań.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Może Cię zainteresować

#BAZA WIEDZY

Blog

#USŁYSZ NAS

Podcast 

#NASZE PRACE

Portfolio

#SKONTKATUJ SIĘ

Kontakt

#DANE OSOBOWE

Polityka prywatności

#ZASIĘG - CAŁA POLSKA

Studio Lapis

NIP: 7393490245

ul. Piłsudskiego 69/46

10-469 Olsztyn

+48 692 800 115

kontakt@studiolapis.pl

#CHOOSE LANGUAGE

Go to english site

Go to bulgarian site

#INSPIRACJE

lapisdesign.pl