Jak dobrać słowa kluczowe, by pozycjonować bloga?

Pozycjonowanie stron internetowych jest aktualnie jednym z najważniejszych i najefektywniejszych procesów, jakie można wykonać, by zwiększyć szansę dotarcia do odpowiedniej grupy docelowej. Nawet najlepiej prowadzony blog może zniknąć w wyszukiwarce, jeśli nie będą w nim umieszczane właściwe słowa kluczowe. Jak je dobrać i czym się kierować?

Metody i dobory słów kluczowych

Istnieją dwa sposoby wyboru słów kluczowych na swojego bloga. Pierwszy z nich jest bardzo intuicyjny i w dużej mierze opiera się na zgadywaniu tego, co czytelnicy mogą wpisać w wyszukiwarce. Rozwiązanie to może się sprawdzić, ale tylko w przypadku bardzo niszowych tematów. 

Specjalistyczny blog, w którym autor skupia się wyłączanie na zastosowaniu metalowych zawiasów w budownictwie szkieletowym, wyświetli się osobom, które szukają właśnie czegoś takiego. Jednak jeśli blog dotyczy np. porad kulinarnych i musi konkurować z tysiącem innych podobnych stron, to zgadywanie słów kluczowych nie jest dobrym pomysłem. Tu potrzebne będzie zastosowanie drugiej metody.

 

Przeprowadzenie badań i analiza tego, co aktualnie jest najbardziej popularne wśród czytelników, zapewnia najlepszą widoczność bloga. Badanie słów kluczowych oznacza wyszukiwanie w Internecie popularnych fraz, które mają wysokie wartości CPC i często są wpisywane przez odbiorców docelowych. Wbrew pozorom nie jest to trudne zadanie i obecnie istnieje wiele narzędzi, które mogą w nim pomóc. Zalicza się tu takie programy jak:

 

Google Adwords,

Ahrefs,

Ubbersuggest,

Moz,

KWFinder,

SEMrush,

wtyczki SEO dla WordPressa,

Keywordtool io.

Nawet darmowe i łatwo dostępne oprogramowanie jest w stanie zasugerować najlepsze słowa kluczowe. Cały proces doboru odpowiednich fraz nie zajmuje zbyt wiele czasu, a może skutkować wygenerowaniem większego ruchu na stronie i znacznym zainteresowaniem klientów.

 

Po co dobierać właściwie słowa kluczowe?

Badanie słów kluczowych pomaga uzyskać wymierny raport lub status słowa kluczowego, dzięki któremu można szybko wyprzedzić konkurencję. Jeśli dana fraza jest niezwykle popularna i znajduje się już na tysiącach stron, to może być to znak, że warto napisać posta na blogu o czymś innym, mniej popularnym, a jednak nadal ciekawym. Sugeruje również, aby „ugryźć” temat z innej strony. Może zamiast kolejnego wpisu o dobroczynnym wpływie owoców na ludzki organizm napisać o tym, na co zwracać uwagę przy kupowaniu jabłek? 

Analiza słów kluczowych pozwala spojrzeć na to, czym rzeczywiście interesują się odbiorcy i daje możliwość wyłapania nowopowstających trendów.

 

Mam słowa kluczowe – co dalej?

Wyszukiwarki takie jak Google i Bing regularnie indeksują wszystkie elementy znajdujące się na stronach internetowych. Boty, które przeglądają zawartość witryny, zwracają większą uwagę na poszczególne sekcje, dlatego strategicznie umieszczanie słów kluczowych ma niemałe znaczenie dla SEO.

 

Ważne! Umieszczanie zbyt dużej liczby słów kluczowych w tekstach daje efekt odwrotny do zamierzonego! Google banuje takie strony i nakłada na nie karę w postaci obniżonego rankingu wyszukiwania. 5-10 słów kluczowych w jednym długim tekście blogowym jest wystarczające.

 

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na nagłówki i podtytuły. Właściwie napisany post blogowy powinien być podzielony na części, dzięki którym nie tylko czytelnik będzie mieć ułatwione zdanie, ale również boty. Ważne jest również to, aby słowa kluczowe znalazły się we wstępnie, a przynajmniej w 25 pierwszych słowach wpisu.  

Pogrubienie słów kluczowych to także efektywna praktyka, jednak tak jak w przypadku nasycenia – nie może być wykorzystywana zbyt często. Specjaliści od SEO sugerują, aby stosować ten zabieg raz na tekst oddzielony podtytułem.

 

Często spotykany mit, który powiela się na grupach dotyczących marketingu internetowego, dotyczy tego, że nie można odmieniać słów kluczowych. Nie jest to prawdą. Google jest świetnie dostosowane do polskiego języka i na takiej samej zasadzie traktuje frazy, które są bardziej przyjazne dla użytkownika.

Paweł Berezecki

Paweł Berezecki

Web designer, digital marketing.

Założyciel agencji kreatywnej Studio Lapis. Główny projektant stron www i specjalista od marketingu internetowego. Autor Podcastu dla przedsiębiorców "Twoja firma w Internecie".  Nie podejmuje pracy bez wcześniejszego planowania i dokładnej analizy sytuacji. W wolnym czasie zajmuje się analityką internetową i poszukiwaniem idealnych rozwiązań.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Może Cię zainteresować

#BAZA WIEDZY

Blog

#USŁYSZ NAS

Podcast 

#NASZE PRACE

Portfolio

#SKONTKATUJ SIĘ

Kontakt

#DANE OSOBOWE

Polityka prywatności

#ZASIĘG – CAŁA POLSKA

Studio Lapis

NIP: 7393490245

ul. Piłsudskiego 69/46

10-469 Olsztyn

+48 692 800 115

kontakt@studiolapis.pl

#CHOOSE LANGUAGE

Go to english site

Go to bulgarian site

#INSPIRACJE

lapisdesign.pl