Jak pisać skuteczne teksty marketingowe?
Dobry tekst marketingowy nie tylko wpływa na sprzedaż produktów, ale również na to, jak odbierana jest marka przez klientów. Jeśli dodatkowo wpis jest interesujący i innowacyjny, to będzie dobrą reklamą przez kilka lat. Jednak na napisanie skutecznego artykułu promocyjnego składa się wiele czynników, a spora część z nich nie ma nic wspólnego z „lekkim piórem” czy perfekcyjnym opanowaniem zasad ortografii. Jak powstają skuteczne teksty marketingowe?

Tekst marketingowy musi być wartościowy
Czytając niektóre artykuły sponsorowane, można bardzo łatwo wychwycić fakt, że autor zupełnie nie miał pojęcia, o czym tak właściwe pisał. Używanie kwiecistych zwrotów czy konstruowanie zawiłych zdań często mają zakamuflować brak wiedzy i niekiedy się to udaje. Jednak klienci nie klikają w linki kierujące do tekstów marketingowych po to, by podziwiać czyiś styl pisania – chcą się czegoś dowiedzieć, zapoznać z marką i jej produktami. Dlatego lawirowanie między tematami nie daje nic ani odbiorcom, ani przedsiębiorcom.
Dobry copywriter jest w stanie napisać skuteczny tekst marketingowy o wszystkim, jednak wcześniej zapewne poświeci sporo czasu na przygotowanie. Sam proces tworzenia artykułu zazwyczaj jest o wiele krótszy od:
✅ poszukiwania informacji,
✅ organizowania danych,
✅ analizowania ich,
✅ wybrania najistotniejszych, najciekawszych treści,
✅ opracowania szkicu.
Tekst marketingowy musi mieć cel i odbiorców
Właściciele firm, którzy sami decydują się prowadzić blogi firmowe lub umieszczają na portalach branżowych krótkie artykuły o swoim przedsiębiorstwie, niejednokrotnie zapominają o tym, że tekst marketingowy nie jest laurką czy osobistym wpisem. Musi on spełniać jeden lub kilka z poniższych celów:
✅ przyciągnięcie nowych klientów,
✅ poinformowanie o produkcie, usłudze,
✅ zaangażowanie odbiorców,
✅ wzbudzenie pozytywnych skojarzeń z marką,
✅ udowodnienie autorytetu firmy,
✅ zaprezentowanie konkretnego stylu działania,
✅ zachęcenie do kupna,
✅ zainteresowanie newsletterem.
Trzeba też pamiętać o tym, że teksty marketingowe będą działać tylko wtedy, gdy zostaną przeczytane przez odpowiednią grupę odbiorców. Jeśli więc prowadzi się sklep z gadżetami dla młodzieży, to używanie w artykułach słownictwa z „Pana Tadeusza” nie jest dobrym pomysłem. Z kolei jeśli tekst dotyczy kancelarii adwokackiej, to umieszczanie między akapitami memów może nie być odebrane zbyt pozytywnie. Trzeba wiedzieć, do kogo się pisze, kto to będzie czytał i jak powinno być to przez klientów odebrane.
Tekst marketingowy musi się łatwo czytać
W internecie znajduje się ogromna ilość treści – naukowe, trudne, zawiłe artykuły są dostępne zaraz obok prostych opowiadań czy specyficznych creepypast. Tekst marketingowy mieści się w połowie tej skali. Z jednej strony nie może być on zbyt toporny, z drugiej jednak musi przekazywać pewne informacje, często specjalistyczne i nieskierowane do wszystkich.
Początkowo napisanie skutecznego tekstu marketingowego może wydawać się wymagającym zadaniem, jednak najważniejsze jest to, aby choć przez chwilę postawić się w roli czytelnika, dzięki czemu można sobie odpowiedzieć na kilka pytań:
✅ Czy tekst jest dla mnie zrozumiały?
✅ Czy trudne zagadnienia zostały wyjaśnione w artykule?
✅ Ile wiedzy muszę posiadać na dany temat, by podczas czytania tekstu nie szukać dodatkowych informacji?
✅ Czy czytanie sprawiało mi frajdę, czy było męczącym doświadczeniem?
✅ Czy laik zainteresuje się tekstem, a specjalista nie uzna go za nudny?
Tekst marketingowy musi być poprawny
To, że ortografia i interpunkcja muszą być do perfekcji zachowane w tekście marketingowym, jest oczywiste. Zauważono nawet, że czytelnicy szybciej wybaczą nawet najbardziej ośmieszające literówki niż rażący błąd ortograficzny w artykule sponsorowanym. Jednak poprawność w tym zakresie to nie wszystkie wymagania, jakie są stawiane przed wpisem reklamowym.
Nie można zapominać o tym, że stosowanie słów kluczowych, odpowiednich fraz oraz ogólna konstrukcja tekstu również są niezwykle ważne. Jednak o bardziej technicznych aspektach tekstów marketingowych można pisać (i napisano!) wiele książek. Kilka porad na ten temat znajduje się również na naszym blogu.

Paweł Berezecki
Web designer, digital marketing.
Założyciel agencji kreatywnej Studio Lapis. Główny projektant stron www i specjalista od marketingu internetowego. Autor Podcastu dla przedsiębiorców „Twoja firma w Internecie”. Nie podejmuje pracy bez wcześniejszego planowania i dokładnej analizy sytuacji. W wolnym czasie zajmuje się analityką internetową i poszukiwaniem idealnych rozwiązań.
Może Cię zainteresować
Marketing internetowy i trendy na rynku pracy
Marketing internetowy i trendy na rynku pracy Pojawienie się Internetu jako zjawiska masowego spowodowało rewolucyjne zmiany nie tylko w zakresie informacji i komunikacji, ale także na poziomie kulturowym, relacyjnym, a przede wszystkim biznesowym. Tradycyjne kanały...
Dlaczego pozycjonowanie musi tyle kosztować?
Dlaczego pozycjonowanie musi tyle kosztować? Każda witryna potrzebuje SEO, ale skąd wiadomo, jaka cena za pozycjonowanie będzie właściwa? Jak określać oczekiwania, dostrzegać prace niskiej jakości i oszacowywać koszt SEO na dzisiejszym rynku? Trzeba w końcu zwrócić...
Podcasty i biznes? Co daje takie połączenie?
Podcasty i biznes? Co daje takie połączenie?Może się wydawać, że podcasty zarezerwowane są tylko dla działu rozrywki. Tak naprawdę jednak firmy używają ich do różnych celów, w tym do udostępniania informacji o nowych produktach, usługach, celach czy zmianach w branży....
#BAZA WIEDZY
#USŁYSZ NAS
#NASZE PRACE
#SKONTKATUJ SIĘ
#DANE OSOBOWE
#ZASIĘG – CAŁA POLSKA
Studio Lapis
NIP: 7393490245
ul. Piłsudskiego 69/46
10-469 Olsztyn
+48 692 800 115
#INSPIRACJE
0 komentarzy