Jak zadbać o bezpieczeństwo strony internetowej?
Wiele osób uważa, że ich witryny nie są na tyle interesujące, by mogły zostać zhakowane, ale strony internetowe są cały czas narażone na ataki. Kiedyś wiązało się to z umieszczaniem na witrynie „zabawnych” treści, agresywnych reklam lub usuwaniem zawartości, dzisiaj powody włamań są bardziej przemyślane. To sprawia, że szybkie wykrycie i zareagowanie na atak jest znaczenie utrudnione, dlatego warto wiedzieć, jak się przed nim uchronić.

#Bezpieczeństwo strony internetowej – dlaczego jest ważne?
Większość naruszeń bezpieczeństwa nie polega obecnie na kradzieży danych firmowych. Rzadko kiedy są to też jawne, krótkotrwałe i widoczne działania. Zamiast tego wielu włamywaczy próbuje użyć serwera jako przekaźnika poczty e-mail w celu spamu lub utworzenia tymczasowego transferu, zwykle do obsługi plików o nielegalnym charakterze. Firma, której strona została zaatakowana, traci:
✔️ wiarygodność,
✔️ pozytywny wizerunek,
✔️ stabilność,
✔️ odbiorców,
✔️ czas, w którym witryna mogłaby generować dochody.
Hackowanie odbywa się regularnie za pomocą zautomatyzowanych skryptów napisanych w celu przeszukiwania Internetu i wyłapywania znanych problemów związanych z bezpieczeństwem witryny. Oto 5 najlepszych wskazówek, które pomogą uchronić się przed atakami na stronę internetową.
#Sposoby na zwiększenie bezpieczeństwa strony internetowej
1. Aktualizacja oprogramowania
Może się to wydawać oczywiste, ale dbanie o to, by wszystkie programy były aktualizowane, ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa witryny. Dotyczy to zarówno systemu operacyjnego serwera, jak i dowolnego oprogramowania, które może być uruchomione na stronie, takiego jak CMS lub forum. Gdy występują luki w zabezpieczeniach, hakerzy szybko mogą je nadużyć.
2. Ochrona przed atakami XSS
Ataki typu Cross-Site Scripting (XSS) wprowadzają szkodliwe skrypty na strony, które następnie uruchamiają się w przeglądarkach użytkowników. Mogą one zmieniać zawartość witryn lub wykradać informacje, aby bezpośrednio wysłać je do atakującego. Dlatego trzeba upewnić się, że użytkownicy nie mogą wprowadzać aktywnych treści JavaScript na witrynie.
3. Komunikaty o błędach
To, ile informacji przekazuje się w swoich komunikatach o błędach, może generować wiele problemów. Warto zapewnić swoim użytkownikom tylko minimalne powiadomienia, które nie zawierają ukrytych i wrażliwych treści. Nie podaje się również pełnych szczegółów błędów, ponieważ mogą one znacznie ułatwić skomplikowane ataki, takie jak np. SQL injection.
4. Silne, unikatowe hasła
Wszyscy wiedzą, że powinni używać złożonych haseł, ale to nie znaczy, że zawsze to robią. Ważne jest, aby używać silnych haseł do serwera i obszaru administracyjnego strony internetowej. Niemniej istotne jest to, aby nalegać na dobre praktyki tworzenia haseł wśród użytkowników w celu ochrony bezpieczeństwa ich kont.
Hasła powinny być zawsze przechowywane jako zaszyfrowane wartości, najlepiej przy użyciu jednokierunkowego algorytmu, takiego jak SHA. Używanie tej metody oznacza, że podczas uwierzytelniania użytkowników porównuje się tylko zaszyfrowane wartości. W przypadku włamania i kradzieży haseł, ich użycie nie jest możliwe, co znacznie obniża straty.
5. Kontrolowane przesyłanie plików
Zezwolenie użytkownikom na przesyłanie plików do witryny może stanowić duże zagrożenie dla bezpieczeństwa, nawet jeśli jest to coś tak mało znaczącego jak zmiana awatara. Ryzyko polega na tym, że każdy przesłany plik, jakkolwiek niewinnie wygląda, może zawierać skrypt, który po uruchomieniu na serwerze uwidoczni stronę i pozwoli wszystkim na wprowadzenie w niej zmian.
Zalecanym rozwiązaniem jest całkowity brak bezpośredniego dostępu do przesłanych plików. W ten sposób są one przechowywane w folderze poza katalogiem WWW lub jako blob. Jeśli pliki nie są bezpośrednio dostępne, konieczne jest utworzenie skryptu do ich pobierania z prywatnego folderu (lub programu obsługi HTTP) i dostarczenia do przeglądarki. Nie trzeba więc odbierać swoim użytkownikom możliwości dodawania zdjęć do kont, jednak warto zrobić to z głową!

Paweł Berezecki
Web designer, digital marketing.
Założyciel agencji kreatywnej Studio Lapis. Główny projektant stron www i specjalista od marketingu internetowego. Nie podejmuje pracy bez wcześniejszego planowania i dokładnej analizy sytuacji. W wolnym czasie zajmuje się analityką internetową i poszukiwaniem idealnych rozwiązań.
Może Cię zainteresować
Marketing internetowy i trendy na rynku pracy
Marketing internetowy i trendy na rynku pracy Pojawienie się Internetu jako zjawiska masowego spowodowało rewolucyjne zmiany nie tylko w zakresie informacji i komunikacji, ale także na poziomie kulturowym, relacyjnym, a przede wszystkim biznesowym. Tradycyjne kanały...
Dlaczego pozycjonowanie musi tyle kosztować?
Dlaczego pozycjonowanie musi tyle kosztować? Każda witryna potrzebuje SEO, ale skąd wiadomo, jaka cena za pozycjonowanie będzie właściwa? Jak określać oczekiwania, dostrzegać prace niskiej jakości i oszacowywać koszt SEO na dzisiejszym rynku? Trzeba w końcu zwrócić...
Podcasty i biznes? Co daje takie połączenie?
Podcasty i biznes? Co daje takie połączenie?Może się wydawać, że podcasty zarezerwowane są tylko dla działu rozrywki. Tak naprawdę jednak firmy używają ich do różnych celów, w tym do udostępniania informacji o nowych produktach, usługach, celach czy zmianach w branży....
#BAZA WIEDZY
#USŁYSZ NAS
#NASZE PRACE
#SKONTKATUJ SIĘ
#DANE OSOBOWE
#ZASIĘG – CAŁA POLSKA
Studio Lapis
NIP: 7393490245
ul. Piłsudskiego 69/46
10-469 Olsztyn
+48 692 800 115
#INSPIRACJE
0 komentarzy