Jakie są najbardziej dotkliwe skutki kanibalizacji contentu?

Każda strona potrzebuje wartościowych treści. Jednak łatwo jest wpaść w pułapkę kanibalizacji content. Problem ten dotyczy wielu stron, które działają w ramach jednego tematu i może być on niezwykle uciążliwy. Czym właściwie jest kanibalizacja treści i jakie są jej skutki?

#Czym jest kanibalizacja contentu?

Kanibalizacja contentu występuje wtedy, gdy poszczególne podstrony w ramach jednego serwisu są widoczne w Google na te same frazy kluczowe. W takim przypadku witryna zostaje zepchnięta dalej przez swoje podstrony, które wzajemnie „wyrywają” sobie ruch.

Kiedy możemy mieć do czynienia z kanibalizacją content? Kanibalizacja może dotyczyć całego serwisu, zarówno jego podstron, jak i strony głównej. Jest więc to zdecydowanie niebezpieczne zjawisko, gdyż starając się umieścić jak najwięcej treści związanych z tematem, można nieświadomie całkowicie wykluczyć się z walki o miejsce w rankingu wyszukiwania.

 

⭕ Zmniejszenie ruchu na stronie

Zamiast jednej wysoce wiarygodnej strony dzieli się faktyczny CTR na wiele średnio trafnych wyników, więc w konsekwencji żaden z nich nie może pojawić się wysoko w wynikach wyszukiwania, co generuje jeszcze mniejszy ruch.  Zasadniczo poprzez wykorzystywanie podobnych treści na wielu podstronach zmienia się je w swoją konkurencję, więc walczą one między sobą o odsłony i stopnie SERP.

 

⭕ Promowanie niewłaściwych podstron

Specjaliści SEO, copywriterzy, managerowie treści – wszyscy są zgodni, że umieszczanie linków wewnętrznych na stronach jest jednym z lepszych sposobów, żeby zwiększyć ich widoczność. Jednak tego narzędzia trzeba używać z rozsądkiem, ponieważ linki, które mogły prowadzić do jednego skonsolidowanego źródła informacji, przy kanibalizacji contentu są dzielone na dwie (lub więcej) stron. Przez to kierują użytkowników do wielu różnych wyników zamiast do jednej konkretnej strony na ten temat. Potencjalni klienci mogą się rozmijać z tym, czego faktycznie szukali, pomimo wpisania idealnie pasujących słów kluczowych. 

 

⭕ Ukrywanie właściwej strony

Słowa kluczowe i frazy to jeden z głównych sposobów, w jaki pomagasz Google zrozumieć dokładne treści na stronach.  Dzięki ich właściwemu zastosowaniu algorytmy są w stanie pokazać użytkownikom to, czego naprawdę szukają. Jeśli jednak treści na stronach są podobne, to Google nie mogąc ustalić, która z nich najlepiej pasuje, wyświetli losowy wynik. W takiej sytuacji osoba, która poszukiwała na Twojej stronie czegoś zupełnie innego, otrzyma niesatysfakcjonującą odpowiedź i może nawet nie zainteresować się dalszą treścią , pomimo że skrywa ona dokładnie to, o czym myślał użytkownik w pierwszej kolejności.

 

⭕ Zaburzanie sposobu indeksowania

Indeksowanie ma na celu taki wybór danych, by ich wyświetlanie mogło następować w jak najszybszy sposób. Dzieje się to za pośrednictwem algorytmów i bierze pod uwagę określony czas . Posiadanie wielu stron poświęconych temu samemu tematowi sprawia, że treści wydają się bliźniacze, co może spowodować indeksowanie ich jako niepotrzebne. Nie będą więc brały udziału one ani podczas ukazywania wyników wyszukiwania, ani jako źródło odpowiednich słów kluczowych.

Problem ten w szczególności dotyczy dużych witryn e-commerce, sklepów z wieloma produktami o podobnej specyfikacji.

 

⭕ Spadek współczynnika konwersji

Przez kanibalizację contentu ruch może zostać utracony tam, gdzie powinien głównie występować.  Zjawisko to sprawia, że nieuchronnie jedna z Twoich stron zacznie mieć gorsze wyniki niż pozostałe, a Tobie ciężko będzie ocenić, dlaczego właściwie się tak dzieje. Zamiast kierować nowych użytkowników na tę stronę i uczynić ją najbardziej niezależną , tracisz potencjalnych klientów, gdy klikną mniej trafne strony.

 

⭕ Korzystanie z niepotrzebnych narzędzi

Wszystkie z powyższych problemów często prowadzą do tego, że właściciele stron widząc utratę zasięgów i ruchu próbują sięgać po rozwiązania, które w tym przypadku i tak nie przyniosą żadnego rozwiązania. Kanibalizacja contentu może być łatwo przeoczona, więc zamiast niej o spadek ruchu oskarża się takie czynniki, jak niewłaściwy sposób pozycjonowania i całkowicie zmienia się strategię SEO. Wydaje się na to niemałe pieniądze i poświęca sporo czasu, a wystarczy niekiedy tylko przekształcić niektóre frazy, aby witryna powróciła do dobre tory.

Paweł Berezecki

Paweł Berezecki

Web designer, digital marketing.

Założyciel agencji kreatywnej Studio Lapis. Główny projektant stron www i specjalista od marketingu internetowego. Autor Podcastu dla przedsiębiorców "Twoja firma w Internecie".  Nie podejmuje pracy bez wcześniejszego planowania i dokładnej analizy sytuacji. W wolnym czasie zajmuje się analityką internetową i poszukiwaniem idealnych rozwiązań.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Może Cię zainteresować

#BAZA WIEDZY

Blog

#USŁYSZ NAS

Podcast 

#NASZE PRACE

Portfolio

#SKONTKATUJ SIĘ

Kontakt

#DANE OSOBOWE

Polityka prywatności

#ZASIĘG - CAŁA POLSKA

Studio Lapis

NIP: 7393490245

ul. Piłsudskiego 69/46

10-469 Olsztyn

+48 692 800 115

kontakt@studiolapis.pl

#CHOOSE LANGUAGE

Go to english site

Go to bulgarian site

#INSPIRACJE

lapisdesign.pl