Logo a logotyp – czy te pojęcia są zamienne?

Czym się różnią, co je łączy

Pojęcie logo bardzo często jest mylone z logotypem. Prawdą jest, że oba te terminy odnoszą się do tej samej dziedziny, jednak znaczą coś innego. Zresztą istnieje bardzo dużo terminów, które często używane są w roli zamienników, a w rzeczywistości znaczą coś innego. O ile w normalnej luźnej rozmowie nie ma to większego znaczenia, to sprawy się komplikują, gdy rozmawiamy np.: z grafikiem, który projektuje nam logo “z logotypem”. Takiego rodzaju pomyłki mogą doprowadzić do przykrych sytuacji, a w konsekwencji do tego, że otrzymamy coś, czego nie chcieliśmy. W tym artykule znajdziecie dokładne wyjaśnienie tego, czym jest logo i logotyp, a także sygnet i tagline.  

#Logotyp w logo

Istnieje wiele firm, a każda z nich korzysta z własnej marki sygnowanej innymi elementami. Aby zrozumieć różnicę między logo a logotypem, warto także poznać dwa kolejne definiowane jako tagline oraz sygnet. Oczywiście każde z tych czterech wymienionych pojęć odnoszą się do marki. Jednak nie do każdej. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta!

Nie każda firma w swoim logo używa taglineu czy logotypu, w odróżnieniu od sygnetu, który jest zawsze. Aby lepiej to wytłumaczyć przedstawimy to na przykładzie:

 

✔️ Apple – firma znana już chyba każdemu. W swoim logo ma wyłącznie sygnet.

✔️ Pepsi – logo marki pepsi składa się z logotypu oraz sygnetu.

✔️ Coca-cola – składa się z logotypu, który jest zarazem sygnetem

✔️ Huawei – logo tej marki składa się z logotypu oraz taglineu

 

Jeśli miałbyś przed sobą teraz wszystkie te cztery loga to prawdopodobnie bez problemów od razu dostrzegłbyś różnice. A może są one dla Ciebie takie oczywiste, że znasz już je na pamięć, a słysząc ich nazwę od razu masz w głowie ich znaki firmowe?

 

#Czym jest sygnet?

Sygnetem nazywamy ilustrację graficzną lub napis (w przypadku jej braku), który pozwala skojarzyć daną markę z oferującymi przez nią produktami lub usługami. Dla Apple sygnetem jest symbol nadgryzionego jabłka, a dla coca-coli sama jej nazwa jest już sama w sobie sygnetem. Każde zabiegi wprowadzane w sygnecie są po to, aby coraz bardziej przyciągać klientów. Zwróć uwagę na to jak pepsi zmieniło swój sygnet na przestrzeni lat.

Logotyp jest to nazwa danej marki. Może on występować samodzielnie, ale nie musi. Im jest łatwiejszy do zapamiętania, tym większe szanse na to, że będzie szybciej rozpoznawalny na tle innych.

 

#Czym jest tagline?

Tagline to tekst umieszczony najczęściej pod logotypem lub sygnetem. Tagline odnosi się do motto lub krótkiego zachęcającego do korzystania z usług tekstu. Taglinem McDonalda jest “I’m lovin’ it”, a Huawei postawił na “Make it possible.”.

 

#Czym jest logo?

Znając już te wszystkie trzy definicje, została już tylko jedna, która jest ich połączeniem – logo. Oczywiście, tak jak zostało wcześniej wspomniane, logo nie musi zawierać wszystkich tych elementów, aby mogło być tak nazywane. Może się ono składać z samego z sygnetu lub samego logotypu, który jest także sygnetem. Zazwyczaj jednak osoby je tworzące stawiają na sam sygnet oraz logotyp, ponieważ jest to łatwiejsze do zapamiętania. Dzięki temu firma staje się szybciej i łatwiej rozpoznawalna wśród szerszego grona osób.

Julia Berezecka

Julia Berezecka

Graphic designer, Illustrator.

Założycielka agencji kreatywnej Studio Lapis. Projektantka graficzna i główna ilustratorka z artystyczną duszą.  Odpowiada za design i wdrażanie projektów. Ulubione zajęcia po pracy? Tworzenie ilustracji na Ipadzie i rozwijanie portalu dla designerów Lapisdesign.pl.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Może Cię zainteresować

#BAZA WIEDZY

Blog

#USŁYSZ NAS

Podcast 

#NASZE PRACE

Portfolio

#SKONTKATUJ SIĘ

Kontakt

#DANE OSOBOWE

Polityka prywatności

#ZASIĘG - CAŁA POLSKA

Studio Lapis

NIP: 7393490245

ul. Piłsudskiego 69/46

10-469 Olsztyn

+48 692 800 115

kontakt@studiolapis.pl

#CHOOSE LANGUAGE

Go to english site

Go to bulgarian site

#INSPIRACJE

lapisdesign.pl