Po co Ci koncepcja identyfikacji wizualnej i jak się za nią zabrać?
Identyfikacja wizualna jest kluczowym elementem tożsamości firmy. Pozwala wyróżnić się na tle konkurencji i pozostawić ślad w pamięci odbiorców. Większość ludzi zwraca uwagę głównie na obrazy, dlatego planowana, spójna i atrakcyjna identyfikacja wizualna jest podstawą budowania świadomości marki.

#Czym jest identyfikacja wizualna?
Identyfikacja wizualna składa się ze wszystkich symboli, które umożliwiają konsumentom wyróżnienie firmy na rynku. Dzięki konsekwentnej i zaplanowanej identyfikacji firma ma szansę budować pozytywne skojarzenia o sobie lub o usługach i produktach. Tożsamość marki składa się z kilku ważnych elementów. To nie tylko nazwa, hasło, logo, ale nawet kolory użyte w krojach pisma, rozmiarze czcionki lub układzie tekstu. Identyfikacja wizualna odbywa się za pomocą różnych narzędzi, takich jak np.:
✅ strona internetowa,
✅ prezentacje multimedialne,
✅ banery,
✅ wizytówki,
✅ dokumenty biznesowe,
✅ katalogi reklamowe,
✅ reklamy prasowe,
✅ opakowania produktów.
#Jak stworzyć tożsamość wizualną?
Identyfikacja wizualna powstaje na wiele sposobów. Zazwyczaj jednak korzysta się z tych samych kroków, które mogą być po prostu trochę bardziej lub mniej rozbudowane w przypadku każdego przedsiębiorstwa.
✔️ Krok 1 – badania i ocena
Konieczne jest zbadanie poziomu świadomości firmy na rynku i poznanie specyfiki branży, w której działa. W zależności od organizacji, jej funkcji i sposobu działania, różne elementy będą odgrywać główną rolę w identyfikacji wizualnej. Od samego początku celem jest zbieżność z potrzebami zarówno firmy, jak i oczekiwań (i gustów) potencjalnych klientów.
✔️ Krok 2 – opracowanie strategii
Kolejnym krokiem jest opracowanie spójnej strategii, która uwzględni cele i grupę docelową. W tym momencie należy dokonać kluczowych wyborów, które zadecydują o ostatecznej identyfikacji wizualnej. Jeśli firma ma być skierowana do młodych ludzi, to zdecydowanie się na odważne grafiki i żywe kolory będzie dobrym rozwiązaniem. Jednak jeśli ma działać w poważnej branży, a logo na skłaniać do wydawania sporej ilości pieniędzy, to trzeba wybrać inny, bardziej stonowany zestaw elementów identyfikacji wizualnej.
✔️ Krok 3 – wdrożenie planu w życie
Podczas wcześniejszych, kluczowych etapów agencja we współpracy z firmą opracowuje strategię tożsamości marki, a następnie tworzy prototyp. W konsekwencji ostatecznie dochodzi do zamknięcia projektu, który sukcesywnie jest wdrażany w życie firmy. Identyfikacja wizualna może dotyczyć wielu aspektów, zarówno tych kosmetycznych, jak i tych w faktyczny sposób wpływających na zasoby przedsiębiorstwa.
#Identyfikacja wizualna – kluczowe aspekty tej koncepcji
Jeśli chce się wywrzeć trwałe wrażenie na grupie docelowej, podejmowanie właściwych decyzji dotyczących wizualnej identyfikacji marki ma kluczowe znaczenie. Oto kilka najważniejszych elementów, które należy wziąć pod uwagę w tym procesie.
1. Wybierz odpowiednią nazwę
Mimo że nazewnictwo nie jest technicznie częścią wizualnego procesu projektowania tożsamości marki, nazwa jest uważana za element wizualny. Dobra nazwa to taka, którą łatwo wymówić, napisać i zaprezentować.
2. Stwórz spójny styl wizualny
Wszystkie elementy marki powinny być spójne w całym projekcie. Dla przykładu – jeśli podjęta zostanie decyzja o utworzeniu tożsamości marki, która będzie wizualnie romantyczna i ujmująca, ten styl powinien być zastosowany do wszystkich aspektów wizualnych. Wyjątki mogą dotyczyć kampanii reklamowych, ale ogólna identyfikacja wizualna marki powinna być jednolita.
3. Opracuj atrakcyjne logo
Logo to sztandarowy element każdej marki. Niesie informacje o firmie, jej misji i oferowanych usługach. Przedsiębiorstwo bez logo nie ma szans na wywarcie wpływu na odbiorcach docelowych. Logo jest najważniejszym i najcenniejszym zasobem wizualnym marki, więc trzeba o tym pamiętać, przydzielając budżet i zatrudniając specjalistów.
4. Zwróć uwagę na kolor
Kolory mogą odgrywać integralną rolę w rozpoznawaniu marki i budować lojalność u klientów. Wpływają na emocje i pomagają odróżnić firmy działające w jednym sektorze. Z tego powodu warto przeprowadzić kilka badań i sprawdzić, jak na dane odcienie reagują osoby, które potencjalnie mogłyby zostać klientami firmy.

Julia Berezecka
Graphic designer, Illustrator.
Założycielka agencji kreatywnej Studio Lapis. Projektantka graficzna i główna ilustratorka z artystyczną duszą. Odpowiada za design i wdrażanie projektów. Ulubione zajęcia po pracy? Tworzenie ilustracji na Ipadzie i rozwijanie portalu dla designerów Lapisdesign.pl.
Może Cię zainteresować
Marketing internetowy i trendy na rynku pracy
Marketing internetowy i trendy na rynku pracy Pojawienie się Internetu jako zjawiska masowego spowodowało rewolucyjne zmiany nie tylko w zakresie informacji i komunikacji, ale także na poziomie kulturowym, relacyjnym, a przede wszystkim biznesowym. Tradycyjne kanały...
Dlaczego pozycjonowanie musi tyle kosztować?
Dlaczego pozycjonowanie musi tyle kosztować? Każda witryna potrzebuje SEO, ale skąd wiadomo, jaka cena za pozycjonowanie będzie właściwa? Jak określać oczekiwania, dostrzegać prace niskiej jakości i oszacowywać koszt SEO na dzisiejszym rynku? Trzeba w końcu zwrócić...
Podcasty i biznes? Co daje takie połączenie?
Podcasty i biznes? Co daje takie połączenie?Może się wydawać, że podcasty zarezerwowane są tylko dla działu rozrywki. Tak naprawdę jednak firmy używają ich do różnych celów, w tym do udostępniania informacji o nowych produktach, usługach, celach czy zmianach w branży....
#BAZA WIEDZY
#USŁYSZ NAS
#NASZE PRACE
#SKONTKATUJ SIĘ
#DANE OSOBOWE
#ZASIĘG – CAŁA POLSKA
Studio Lapis
NIP: 7393490245
ul. Piłsudskiego 69/46
10-469 Olsztyn
+48 692 800 115
#INSPIRACJE
0 komentarzy