Podcast | Dlaczego logo firmy jest ważne i na co zwrócić uwagę zlecając projekt?

Każdy przedsiębiorca chce aby jego firma czy marka stała się rozpoznawalna. Pomaga to w budowaniu relacji z klientami, a w efekcie przekłada się również na zyski. Czy dobrze zaprojektowane logo może pomóc w osiągnięciu sukcesu? A jeśli tak, to jak uzyskać profesjonalny projekt logo, który stanie się unikatowym i łatwo rozpoznawalnym znakiem graficznym? Zapraszam Cię do wysłuchania tego odcinka! 

Dzień dobry! Ja nazywam się Paweł Berezecki, a to jest podcast: Twoja firma w Internecie. Jest mi niezmiernie miło, szczególnie, że jest to pierwszy odcinek mojego podcastu. Dlatego też przede wszystkim chciałbym przywitać Cię bardzo serdecznie i opowiedzieć krótko o sobie, abyś wiedział kogo słuchasz. Otóż na co dzień jestem właścicielem Agencji Kreatywnej. Moja firma realizuje dość duży zakres działań głównie dla klientów biznesowych. Tworzymy od podstaw nowe marki, robimy rebranding istniejących firm, tworzymy strony internetowe, sklepy, aplikacje, prowadzimy także szeroko pojęte działania marketingowe w wyszukiwarkach oraz social media. Dlatego też w odcinkach będę poruszał tematy związane z tymi zagadnieniami. Także możesz spodziewać się zawsze dawki konkretnych informacji, sprawdzonych na polu walki. Dla kogo jest ten podcast? W zasadzie dla wszystkich przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać swój biznes! Przygotowane materiały pomogą Ci podejmować właściwie decyzje dotyczące projektowania i rozwijania własnej marki. Dowiesz się także, jak skutecznie promować swoją firmę w Internecie.  Tyle o mnie, przejdźmy już do konkretów czyli główny temat pierwszego odcinka.

 

Odcinek 1: Dlaczego logo firmy jest ważne?

Czy naprawdę warto zainwestować w profesjonalny znak graficzny dla swojej firmy?Jak powinno wyglądać dobrze zaprojektowane logo? Czego unikać i na co koniecznie musisz zwrócić uwagę zlecając taki projekt?

 

Zacznijmy od fundamentu, a więc:

1. Dlaczego logo jest ważne?

Wiele osób nie przywiązuje uwagi do logo lub twierdzi, że nie jest to ważna część tożsamości marki. Jednak logo to tak naprawdę podstawowy element tej tożsamości. Logo to nie tylko mały znaczek gdzieś w rogu ekranu strony internetowej lub na opakowaniu butelki napoju. Każdy z nas powinien mieć świadomość, że logo jest integralną częścią całej identyfikacji wizualnej i stanowi podwaliny do zbudowania rozpoznawalnej i trwałej marki, na czym zależy przecież każdemu przedsiębiorcy. To logo w połączeniu z całym brandingiem wywołuje w nas określone emocje i uczucia, pozwala zaprzyjaźnić się z marką. Aby przekonać się, czy to rzeczywiście działa wystarczy wykonać prosty test. Zamknij oczy i spróbuj przypomnieć sobie jak wygląda logo na przykład firmy Nike?— Albo Coca Cola? Z pewnością w ciągu ułamku sekund jesteś w stanie odtworzyć to logo w pamięci. Oczywiście oprócz samego projektu graficznego, firmy te przez lata dbały o odpowiednie kampanie marketingowe. Dzięki czemu stały się rozpoznawalne. ——Jednak wniosek jest jasny i dotyczy każdego biznesu, bez względu na to czy prowadzisz małą firmę, czy też zarządzasz korporacją – Logo Twojej marki jest bardzo ważne i również może stać się rozpoznawalne, jeśli zostanie dobrze zaprojektowane.

I w tym miejscu dochodzimy do bardzo ciekawego etapu. Dzisiejszy rynek daje nam wiele opcji, nazwijmy to uzyskania projektu graficznego logo. Pominę w tym miejscu kwestię cenowe, myślę, że dobrym pomysłem będzie poświęcenie temu osobnego odcinka. Przy okazji dajcie proszę znać w komentarzach czy interesowałby Was taki temat. Natomiast teraz chciałbym wspomnieć o różnych możliwościach uzyskania projektu graficznego, z tego względu, że każdy kto chce mieć projekt logo w pierwszej kolejności staje przed takim właśnie dylematem – kto może stworzyć dla mnie projekt logo lub gdzie mogę je pobrać?

Dużą popularnością cieszą się programy, które w sposób automatyczny lub pół automatyczny generują gotowe projekty logo. Czy jest to dobry kierunek? Czynnikiem zachęcającym z pewnością będzie cena, natomiast co otrzymasz w zamian? Będzie to projekt graficzny, który wygenerowała maszyna nie mając pojęcia o takich elementach jak cele i wartości Twojej firmy, grupa docelowa, gdzie to logo będzie umieszczane, jaka kolorystyka będzie odpowiednia, jakich skojarzeń należałoby uniknąć itd. Ponadto otrzymasz projekt, który ma już kilkaset lub kilka tysięcy osób. Z pewnością sam dostrzegasz, że ten kierunek działania nijak się ma z głównym celem projektu logo, czyli stworzeniem unikatowej tożsamości marki.

 

Kolejne opcje stworzenia logo mają już związek z człowiekiem , czyli projektantem. W tym miejscu również mamy wiele opcji, ponieważ projektowaniem logo zajmują się freelancerzy, agencje reklamowe, agencje kreatywne, niezależni projektanci, studia graficzne itd. Którą z tych możliwości wybrać? Tak naprawdę wszystko zależy od danej osoby, która będzie Tworzyła dla Ciebie projekt. Bez względu na to czy pracuje w agencji kreatywnej, czy też jest niezależnym projektantem. Ważne jest jej doświadczenie, możliwości techniczne, wiedza dotycząca zarówno kwestii projektowych jak i marketingowych, zaplecze, wsparcie zespołu z zakresu przeprowadzania badań na grupie docelowej itd.. Tak czy inaczej poszukując osoby, która wykona dla Ciebie projekt zwróć uwagę na to, aby nie był to przypadkowy projektant ale ktoś kto zna się na rzeczy i przeprowadzi Cię przez wszystkie etapy. Jednym słowem poszukaj profesjonalnej i odpowiedzialnej firmy, odpowiedzialnego projektanta do tego zadania. Poczytaj opinie, obejrzyj dotychczasowe projekty, a najlepiej po prostu porozmawiaj otwarcie czego oczekujesz i co Cię niepokoi, albo też na czym Ci zależy. Dobry projektant przeprowadzi Cię przez te wszystkie etapy i logicznie wyjaśni Ci nurtujące kwestie. To z kolei  pomoże Ci upewnić się, że wybrałeś właściwą osobę, właściwą firmę.

 

2. Dlaczego warto zainwestować w logo i postawić na unikatowy, profesjonalny projekt?

Dlaczego warto zdobyć się na wysiłek i poszukać odpowiedniego projektanta? —– Kiedy tworzysz nową markę lub inwestujesz w obecną z pewnością liczysz na sprawny rozwój swojego biznesu? To normalne. Nie możesz jednak zapominać, że tak jak w innych dziedzinach życia, sukces tkwi w szczegółach. Dlatego tak ważne jest dbanie o każdy detal, jak wystrój lokalu, strona internetowa, zapakowanie produktu, ubiór personelu i właśnie samo logo.  Dobrze przemyślane i zaprojektowane logo w mgnieniu oka może przedstawić całą wizję marki, przez co ta stanie się szybko rozpoznawalna. Bardziej chwytliwy i charakterystyczny wygląd, może łatwo zapaść użytkownikowi w pamięci. Tak naprawdę większość klientów wchodzących na Twoją stronę internetową bądź przechodzących obok Twojego sklepu, nie poświęci więcej niż kilka, może kilkanaście sekund na zbudowanie swojej subiektywnej opinii o Twojej marce na podstawie jej wyglądu. Aby więc zatrzymać klienta na dłużej, albo raczej zachęcić go do okazania zainteresowanie Twojej firmie i temu co oferujesz, istotne jest to pierwsze wrażenie i łatwy do zapamiętania design – dobry znak graficzny to podstawa sukcesu.

 

Z drugiej strony logo jest sposobem na wyróżnienie się wśród konkurencji. Bardzo prawdopodobne jest, że również w Twojej branży jest kilkadziesiąt lub kilkaset innych firm walczących o tego samego klienta. Zaprojektowane przez profesjonalistę logo pozwala klientowi na łatwe określenie charakteru i celu istnienia Twojego biznesu. W ciągu kilku sekund obserwator jest w stanie określić, czego może się spodziewać przy pierwszym kontakcie i jakiego stopnia profesjonalizmu powinien się spodziewać korzystając z Twoich usług. Przez logo możemy wskazać uwagę na to, co jest na pierwszym planie firmy – czy zależy Ci na ułatwieniu życia klientowi, zabawie, a może wprowadzeniu innowacji do branży? Wszystkie tego typu informacje da się wyczytać ze znaku. Z drugiej jednak strony źle zaprojektowane logo sprawi, że Twoja strona internetowa czy sklep stanie się mało wiarygodny lub wzbudzi uczucie, że coś tu jest nie tak. Mimo iż w rzeczywistości oferujesz usługi i produkty na wysokim poziomie.

 

Tak więc budując markę, niezmiernie ważne jest wzbudzenie poczucia zaufania i pewnej swojskości możemy powiedzieć. Zobaczysz jak w miarę rozwoju Twojej firmy, logo stanie się coraz lepiej rozpoznawane przez odbiorców, czyli Twoich obecnych lub potencjalnych klientów. Daje to poczucie pewnej więzi. Aby lepiej to zrozumieć, warto postawić się w analogicznej sytuacji, np. udając się do sklepu w poszukiwaniu sprzętu sportowego, natrafisz na spodnie ze znaczkiem Nike. W tym momencie stajesz się czynnym świadkiem tego zjawiska. Czujesz się częścią pewnej społeczności, znasz ten symbol, widzisz go niemal każdego dnia. Jesteś więc w stanie wybrać te spodnie tylko ze względu na logo i to jaką historie prezentuje. Dzieje się tak przez wypracowane przez markę zaufanie. Czy byłoby to możliwe bez logo? Odpowiedź jest prosta, nie! 

Innym powodem, dla którego powinieneś postawić na  dobry projekt logo jest fakt, że w dzisiejszym świecie logo jest czymś niezbędnym, aby zaistnieć na rynku. Logo nie projektuje się bez powodu. W rzeczywistości chcemy pozwolić klientowi na szybkie oswojenie się z marką i zastanowienie się, czy warto nas polubić. To ono rzuca się w oczy, gdy klient patrzy na wszelkiego rodzaju materiały reklamowe, np. plakaty, wizytówki, rollupy, metki, etykiet czy na Twoją stronę internetową.

 W tym miejscu może zaczynasz się zastanawiać. Okej, ale skąd mam wiedzieć czy propozycja logo, którą przygotował projektant jest dobra?

 

3. Jak powinno wyglądać dobrze zaprojektowane logo? 

Projektanci zajmujący się Twoim logo, wiedzą, że pierwszy projekt praktycznie nigdy nie jest tym trafionym. Dlatego też dobry projektant przy tworzeniu samodzielnie musi wpaść na mnóstwo pomysłów, z czego 99% z nich odrzuci i w porozumieniu z Tobą pozostawi zazwyczaj od jednej do kilku propozycji – z tych z kolei będziecie mogli wybrać tą jedyną, ostateczną koncepcję logo. 

Przy okazji możesz zadać teraz pytanie, dlaczego mówię tu o zazwyczaj jednym lub kilku konceptach do wyboru, a nie np. 10 czy 15 jak często oferują delikatnie mówiąc niedoświadczeni projektanci? –Ponieważ zazwyczaj właśnie maksymalnie tyle koncepcji może być dopracowanych i tak naprawdę w pełni zgodnych z wymaganiami danego projektu i wymagani danej firmy. Jeśli więc ktoś pokazuje Ci dziesięć czy piętnaście różnych koncepcji logo do wyboru, to znaczy że coś jest nie tak i ten człowiek najprawdopodobniej nie ma pojęcia o tym co robi. Dlatego jeśli jesteś w takiej sytuacji to wycofaj się- i poszukaj innego projektanta, naprawdę nic dobrego z tego nie wyniknie. Jak wspomniałem wcześniej, dobry projektant sam odrzuci 99% pomysłów i przedstawi Ci maksymalnie kilka dobrych, mocnych koncepcji, które mogą stać się znakiem graficznym Twojej firmy. 

Okej, ale załóżmy, że masz już przed sobą kilka koncepcji projektu logo dla Twojej firmy. Skąd możesz wiedzieć, że ten projekt jest odpowiedni?— Dużą rolę ma tutaj projektant, jak wspominałem wcześniej, który powinien uzasadnić Ci podjęte decyzje i kierunek graficzny. Dzięki temu będziesz mógł łatwo dostrzec, czy spełnia wszystkie określone wymagania.

Natomiast jest kilka uniwersalnych zasad, które sprawdzają się w większości przypadków. Specjalnie podkreślam tu sformułowanie w większości przypadków, ponieważ nie jest to regułą. Zwrócenie jednak uwagi na te elementy pomoże Ci mieć właściwe spojrzenie na projekt.

 

1.   Projekt logo powinien mieć jasny przekaz i nieskomplikowaną formę. Najczęściej stosuje się prosty (ale zarazem unikalny) sygnet w połączeniu z tekstem pasującym do kompozycji. 

2.   Musisz pamiętać, aby logo nie tylko się wyróżniało, ale było czytelne i atrakcyjne zarówno w małym jak i dużym rozmiarze. Dobrze jest np. wydrukować lub wyświetlić projekt w różnych  wielkościach. 

3.    Projekt logo powinien być przejrzysty i  przekazywać cele firmy. Nie powinien atakować niepotrzebnym szumem wizualnym, rozpraszając uwagę. 

 

To trzy główne zasady. Jest ich oczywiście więcej, natomiast te tak naprawdę są najbardziej uniwersalne.

Jak więc widzisz nowy znak identyfikacji wizualnej to nie tylko sam projekt logo, ale wiele elementów które projektant musi wziąć pod uwagę tworząc go. Mam jednak nadzieję, że udało mi się wyjaśnić, dlaczego logo jest ważnym elementem i na co zwrócić uwagę przy współpracy z projektantem. Oczywiście projekt logo to tylko część, jak wspomniałem wcześniej identyfikacji wizualnej. Jeśli chcesz rozwijać swój biznes z pewnością nieodłączne będzie również stworzenie choćby księgi znaku, czyli najprościej mówiąc takiej instrukcji użytkowania logo, zalecanych czcionek, barw itd. Dzięki niej można uniknąć niepoprawnego wykorzystania logo i zaszkodzenia wizerunkowymi firmy. Jak i drugie elementy takie jak materiały reklamowe, elementy wystroju wnętrza, opakowania czy etykiety produktów. Podstawą tego wszystkiego jest jednak dobry projekt logo, który jest niczym fundament dla solidnego domu, czyli Twojego biznesu. I tą puentą możemy zakończyć ten odcinek. 

Bardzo Ci dziękuję, że poświęciłeś czas na wysłuchanie go. Mam nadzieję, że ta dawka konkretnych treści była dla Ciebie satysfakcjonująca. W kolejnych odcinku będziesz mógł dowiedzieć się nieco więcej o księdze znaku, o której wspominałem przed chwilą. 

Zapraszam Cię więc do wysłuchania nowego odcinka, a jeśli podoba Ci się to czego słuchasz zostaw komentarz. Pozwoli to aby podcast był jeszcze lepiej widoczny i kolejne osoby będą mogły dowiedzieć się czegoś więcej o tym jak tworzyć i promować swój biznes w Internecie i nie tylko zresztą. Pozdrawiam Cię serdecznie, a jeśli masz jakieś pytania lub potrzebujesz wsparcia w omawianej dziedzinie, napisz do mnie przez formularz kontaktowy na mojej stronie internetowej-  do usłyszenia w kolejnym odcinku!

 

Paweł Berezecki

Paweł Berezecki

Web designer, digital marketing.

Założyciel agencji kreatywnej Studio Lapis. Główny projektant stron www i specjalista od marketingu internetowego. Autor Podcastu dla przedsiębiorców "Twoja firma w Internecie".  Nie podejmuje pracy bez wcześniejszego planowania i dokładnej analizy sytuacji. W wolnym czasie zajmuje się analityką internetową i poszukiwaniem idealnych rozwiązań.

Może Cię zainteresować

BEZPŁATNA wycena Twojego projektu w 24h!

Masz pytania lub wątpliwości? Skorzystaj z poniższego formularza i napisz do nas. Już tylko krok dzieli Cię od realizacji Twojego projektu. Czekamy na Twoją wiadomość!

Zaznacz wyrażenie zgody

#BAZA WIEDZY

Blog

#NASZE PRACE

Portfolio

#SKONTAKTUJ SIĘ

Kontakt

#ZASIĘG - CAŁA POLSKA

Studio Lapis

NIP: 7393490245

ul. Piłsudskiego 69/46

10-469 Olsztyn

+48 692 800 115

[email protected]

#USŁYSZ NAS

Podcast