Tanie pozycjonowanie stron internetowych – działa czy nie?

To naturalne, że prowadząc firmę, szuka się oszczędności – inaczej można by już po kilku dniach pożegnać się ze swoim biznesem. Problem pojawia się wtedy, gdy za usługi, które w ogromnym stopniu przyczyniają się do tego, ile dane przedsiębiorstwo zarobi, płaci się bardzo mało. Tak samo jest z pozycjonowaniem stron, jednak czy zawsze tanie SEO to zły wybór?

Ile to „tanio”?

Dla każdej firmy konkretna kwota za pozycjonowanie stron będzie oznaczała coś zupełnie innego. Lokalne przedsiębiorstwo, które dociera do 1000 klientów miesięcznie, a międzynarodowa korporacja, mają zupełnie inne cele, potrzeby i wymagania. Dlatego określenie tego, co uważa się za „tanie”, jest niezwykle trudne. Nie jest jednak niemożliwe.

 

SEO związane jest z licznymi kwestiami i dotyczy szerokiego zakresu. Wymaga m.in.:

✅ analizowania danych,

✅ oszacowania potrzeb konsumentów,

✅ sukcesywnego budowania bazy,

✅ perfekcyjnej znajomości rynku,

✅ zorientowania na zyski.

Wpływa na funkcjonowanie firmy w wielu obszarach, dlatego też w znaczący sposób oddziałuje na to, ile zarobi przedsiębiorstwo i jak odbierane jest przez klientów. A za to trzeba zapłacić. Nie zmienia to jednak faktu, że lokalny producent butów nie zainwestuje w SEO tak dużo, co Versace. Więc jak to obliczyć?  

Przed podpisaniem dowolnej umowy dotyczącej pozycjonowania stron trzeba dokładnie zastanowić się na tym, co chce się osiągnąć dzięki strategii SEO. Warto skoncentrować się na realistycznych celach, które pomogą ustalić odpowiedni budżet na inwestycje SEO. 

Jeśli celem jest zwiększenie sprzedaży o określoną wartość procentową, to racjonalny koszt za pozycjonowanie zazwyczaj powinien wynosić min. 50% kwoty, jaką można dzięki niemu uzyskać. 

Przykład. Firma przynosci zyski na poziomie 50 000 zł miesięcznie. Strategia SEO ma je podnieść o 15%, czyli o 7500 zł. Akceptowalna cena za pozycjonowanie będzie więc wynosić 3750 zł.

 

Trzeba pamiętać jednak o tym, że w początkowych etapach wdrażania SEO koszty mogą być o wiele większe. Związane jest to z:

✅ potrzebą przerobienia znacznej ilości materiałów,

✅ poprawieniem tego, co obecnie znajduje się na stronie,

✅ zaimplementowaniem odpowiedniej strategii.

Często więc normalna cena za SEO to kilkanaście tysięcy złotych. Ogólnie rzecz biorąc, im bardziej wzniosły cel, tym droższe będzie jego osiągnięcie. A z tego wynika, że z tanim pozycjonowaniem związane są bardzo małe inwestycje i zwroty z nich.

 

Czego można się spodziewać po tanim pozycjonowaniu?

Mniejsze firmy o niskiej do średniej konkurencji, które mają nieskomplikowane strony internetowe, zwykle decydują się na wykupienie tanich opcji pozycjonowania. Niskie ceny mogą jednak wynikać z braku doświadczenia lub potwierdzonych wyników. SEO wymaga konsekwentnego tworzenia wysokiej jakości treści, linków oraz kładzie się w nim nacisk na optymalizację konwersji danych, użyteczność i dostępność. Trudno jest znaleźć usługodawcę, który wykona dobrze te wszystkie czynności za niską cenę. 

Wyjątek stanowią tutaj agencje. Działają one na innej zasadzie niż firmy SEO, ponieważ mają do zaoferowania o wiele więcej usług. Decydując się w nich się na pakiet kilku rozwiązań może okazać się, że samo pozycjonowanie stron nie kosztowało tak dużo, a zaproponowaną cenę uznaje się za niską. Zatrudnianie mniejszej firmy lub osoby może być również skuteczne, ale zwykle występują tu kompromisy z jakością lub ilością pracy, którą trzeba wykonać każdego miesiąca.

 

Dla kogo tanie SEO?

Jeśli jest się lokalną firmą, która ma niewielką konkurencję, prostą stronę internetową, stałe grono odbiorców i brak chęci na dynamiczny rozwój, to zdecydowanie się na tanie SEO może być wystarczającym wyborem. Działa to np. w przypadku pizzerii, która chce rankingować według swojej nazwy i wyświetlać się w niektórych witrynach z lokalnymi ogłoszeniami. Wbrew pozorom nie jest to najgorsze rozwiązanie i w wielu przypadkach sprawdzi się dobrze. 

Z kolei z taniego pozycjonowania na pewno nie powinny korzystać firmy, które działają przede wszystkim w internecie i ich konkurencją są wszystkie inne przedsiębiorstwa w branży, dostarczające swoje produkty on-line. Nawet łącząc sklep stacjonarny z internetowym, trzeba zainwestować w porządnie wykonane SEO

Paweł Berezecki

Paweł Berezecki

Web designer, digital marketing.

Założyciel agencji kreatywnej Studio Lapis. Główny projektant stron www i specjalista od marketingu internetowego. Autor Podcastu dla przedsiębiorców "Twoja firma w Internecie".  Nie podejmuje pracy bez wcześniejszego planowania i dokładnej analizy sytuacji. W wolnym czasie zajmuje się analityką internetową i poszukiwaniem idealnych rozwiązań.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Może Cię zainteresować

#BAZA WIEDZY

Blog

#USŁYSZ NAS

Podcast 

#NASZE PRACE

Portfolio

#SKONTKATUJ SIĘ

Kontakt

#DANE OSOBOWE

Polityka prywatności

#ZASIĘG – CAŁA POLSKA

Studio Lapis

NIP: 7393490245

ul. Piłsudskiego 69/46

10-469 Olsztyn

+48 692 800 115

kontakt@studiolapis.pl

#CHOOSE LANGUAGE

Go to english site

Go to bulgarian site

#INSPIRACJE

lapisdesign.pl