Zastrzeżenie logo – co warto o tym wiedzieć
Zastrzeżenie nazwy firmy będzie wiązać się dla Ciebie z pewnymi wydatkami. Taką ochronę prawną otrzymuje się przez rejestrację znaku towarowego w urzędzie patentowym. Jeśli wszystkie procedury pragniesz powierzyć przedstawicielowi to zwróć się o pomoc do rzecznika patentowego. Zarejestrowany znak towarowy zwiększy wartość Twojej firmy, pogłębi zaufanie klientów do marki, a także powstrzyma konkurencję od czerpania korzyści z Twojej pracy. Warto to zrobić, tylko jak?

#Czym jest znak towarowy?
Znak towarowy to element graficzny, który może prowadzić do rozpoznania produktów bądź usług jednego przedsiębiorstwa i wyróżni je na tle konkurencji. Znakiem towarowym może być:
✅ sama nazwa firmy przedstawiona tekstowo,
✅ logotyp firmy,
✅ logo,
✅ sygnet,
✅ nazwa domeny internetowej,
✅ etykieta na opakowaniach (o ile nadają się do odróżnienia artykułów oraz usług firm działających na tym samym rynku).
Znak towarowy może stać się jednym z najważniejszych elementów majątku przedsiębiorstwa, więc zarejestruj go w urzędzie patentowym. Twój znak otrzyma w ten sposób wyjątkową ochronę prawną, dzięki której zdecydowanie łatwiej będzie Ci dochodzić praw do własnej marki, w przypadku, kiedy naruszy je konkurencja. Chcesz zastrzec swoje logo? Skontaktuj się z nami, a my Ci w tym pomożemy.
#Sprawdź czy Twoja nazwa firmy lub logo nie naruszają prawa innych firm
Wymyślenie doskonałej oraz chwytliwej nazwy firmy nie jest zadaniem prostym. Bez względu jednak na to, jaką nazwę wybierzesz, powinieneś zobaczyć czy ktoś już się nią nie posługuje. Większość osób robi takie wyszukiwania w wyszukiwarce Google. Kłopot w tym, że Google wskazuje w pierwszej kolejności lokalne rezultaty. To, że nie trafiłeś na informacje o konkurencji używającej Twojej nazwy o niczym jeszcze nie świadczy – mówi tylko o tym, że taka firma nie działa w okolicy oraz o tym, że być może nie ma własnej strony internetowej. W praktyce sama nazwa może już być zarejestrowana i zastrzeżona. Dla pewności powinieneś udać się do urzędu patentowego.
#Klasyfikacje znaków towarowych
Przed podjęciem decyzji o zastrzeżeniu logo należy zaznajomić się z Międzynarodową Klasyfikacją Towarów oraz Usług – tak zwaną klasyfikacją nicejską. To specyfikacja zawierająca 34 klasy produktów oraz 11 klas usług, pośród których inwestor wybiera te, jakie dotyczą działalności jego firmy.
Nie musisz ograniczać się przy tym do jednej kategorii. Nie istnieje żaden limit klas, który mogą rejestrować przedsiębiorstwa, jednak dobór kolejnych wiąże się z większymi wydatkami.
W wypadku znaków towarowych zawierających elementy obrazowe wykorzystuje się także tak nazywaną Klasyfikację Wiedeńską (Międzynarodowa klasyfikacja elementów graficznych znaków). Musisz jednak wiedzieć, że czynność kontrolowania czystości rejestracyjnej znaku słowno-graficznego jest bardziej skomplikowana oraz zajmuje więcej czasu. Polska wersja językowa klasyfikacji dostępna jest na stronie Głównego Urzędu Patentowego RP.
#Rejestracja znaku towarowego – jak to wygląda w praktyce?
W celu zastrzeżenia nazwy oraz logo firmy należy przejść procedurę rejestracyjną. Zaczyna się ona od złożenia wniosku, w którym umieszczone powinny być takie dane jak np.:
✅ dane osoby zgłaszającej,
✅ opis oraz wprowadzenie graficzne znaku,
✅ klas produktów bądź usług, dla których ma być zapisany znak.
Po sporządzeniu i dostarczeniu wniosku właściwy urząd patentowy we współpracy z innymi instytucjami, takimi jak Urząd Patentowy RP, EUIPO bądź WIPO, prowadzi badanie zdolności rejestrowej znaku. Takie badanie ma na celu wykazanie czy nie ma trudności do zarejestrowania konkretnego oznaczenia. Następny krok to publikacja zgłoszenia, z którym mogą zaznajomić się wszyscy zainteresowani.

Paweł Berezecki
Web designer, digital marketing.
Założyciel agencji kreatywnej Studio Lapis. Główny projektant stron www i specjalista od marketingu internetowego. Autor Podcastu dla przedsiębiorców „Twoja firma w Internecie”. Nie podejmuje pracy bez wcześniejszego planowania i dokładnej analizy sytuacji. W wolnym czasie zajmuje się analityką internetową i poszukiwaniem idealnych rozwiązań.
Może Cię zainteresować
Marketing internetowy i trendy na rynku pracy
Marketing internetowy i trendy na rynku pracy Pojawienie się Internetu jako zjawiska masowego spowodowało rewolucyjne zmiany nie tylko w zakresie informacji i komunikacji, ale także na poziomie kulturowym, relacyjnym, a przede wszystkim biznesowym. Tradycyjne kanały...
Dlaczego pozycjonowanie musi tyle kosztować?
Dlaczego pozycjonowanie musi tyle kosztować? Każda witryna potrzebuje SEO, ale skąd wiadomo, jaka cena za pozycjonowanie będzie właściwa? Jak określać oczekiwania, dostrzegać prace niskiej jakości i oszacowywać koszt SEO na dzisiejszym rynku? Trzeba w końcu zwrócić...
Podcasty i biznes? Co daje takie połączenie?
Podcasty i biznes? Co daje takie połączenie?Może się wydawać, że podcasty zarezerwowane są tylko dla działu rozrywki. Tak naprawdę jednak firmy używają ich do różnych celów, w tym do udostępniania informacji o nowych produktach, usługach, celach czy zmianach w branży....
#BAZA WIEDZY
#USŁYSZ NAS
#NASZE PRACE
#SKONTKATUJ SIĘ
#DANE OSOBOWE
#ZASIĘG – CAŁA POLSKA
Studio Lapis
NIP: 7393490245
ul. Piłsudskiego 69/46
10-469 Olsztyn
+48 692 800 115
#INSPIRACJE
0 komentarzy