Zdjęcia na stronę internetową – robić je samemu czy wybrać ze stocka?

Fotografie są niezbędnym elementem firmowej strony internetowej, szczególnie w takich przedsiębiorstwach, które skupiają na sprzedaży produktów. Dla typowego użytkownika końcowego portfolio wizualne ma o wiele większe znaczenie niż nawet najlepiej przygotowany opis. Skoro zdjęcia mają taki wpływ na użytkowników, to skąd je brać? Można zrobić je samemu lub nabyć ze stocka. Która z tych opcji jest lepsza?

#Zdjęcia stockowe

Stock jest powszechnym źródłem grafiki internetowej i za pomocą opcji wyszukiwania łatwo jest znaleźć zdjęcia, które dotyczą większości firm. Najpopularniejsze strony ze zdjęciami stockowymi to między innymi iStockPhoto, ShutterStock i Fotolia. Niektóre z tych witryn są bezpłatne, inne oferują większy wybór po opłaceniu usługi, jednak często nawet w darmowych zasobach można trafić na pasujące zdjęcie.

 

Oto kilka zalet i wad, które można napotkać podczas korzystania z obrazów stockowych.

Plusy:

✔️ Otrzymuje się profesjonalne, wysokiej jakości obrazy w przystępnej cenie;

✔️ Zakup jednej subskrypcji przeważnie wystarcza, by nabyć wszystkie potrzebne zdjęcia do zapełnienia strony;

✔️ Istnieją nieograniczone opcje do wyboru – obrazy stockowe podzielone są na przeróżne tematy, motywy i styl;

✔️ Obrazy można wykorzystać bezpośrednio ze strony internetowej do docelowej witryny i to bez potrzeby edycji.

 

Minusy:

⭕ Inne marki i firmy mogą i używają dokładnie tych samych obrazów;

⭕ Poszukiwanie idealnego zdjęcia dla każdej sytuacji może być bardzo czasochłonne, a niektóre strony ze zdjęciami stockowymi nie są zbyt dobrze zorganizowane;

⭕ Fotografie często wydają się bardzo pozowane, fałszywe, ogólne lub nudne;

⭕ Zdjęcia stockowe nie oddają realiów danej firmy i nie promują kreatywności;

⭕ Odbiorcy często są wyczuleni na ogólnodostępne fotografie;

⭕ Istnieją branże, w których nie można promować się przy pomocy stockowych zdjęć. Do tego grona zaliczają się chociażby restauracje, artyści, kosmetyczki;

⭕ Specjalistyczne firmy mogą nie znaleźć na w zasobach stockowych zdjęć, które odpowiadałyby ich profilowi działalności.

 

Paradoksalnie to, co jest największym plusem związanym z używaniem fotografii stockowych, jest też największą wadą – mowa tutaj o dostępności. Absolutnie każdy bez wyjątku może korzystać z takich zdjęć. Jak bardzo niefortunne byłoby to, gdyby firma na swojej stronie głównej używała obrazu, który jest też wykorzystywany przez konkurencyjną firmę? Wbrew pozorom ludzie bardzo szybko wyłapują takie szczegóły, ponieważ – tak jak zaznaczono na wstępie – fotografie na witrynach mogą ogromną moc.

 

#Samodzielnie przygotowane zdjęcia

Przygotowanie obrazów, które następnie trafią na stronę internetową, może być procesem pobudzającym kreatywność. Jeśli w firmie wykorzystuje się wiele zdjęć przedstawiających konkretne produkty lub też chce się zaprezentować swój zespół, to konieczny jest wybór oryginalnych fotografii. Ich zrobienie można zlecić oczywiście specjaliście, co tak naprawdę jest najlepszych wyborem, jeśli nie posiada się wystarczającej wiedzy z zakresu robienia zdjęć.

 

Oto lista plusów i minusów do rozważenia podczas robienia własnych zdjęć na witrynę.

Plusy:

✔️ Oryginalne zdjęcia na pewno nie będą się powtarzać na innych stronach. Nawet jeśli ukazują ten sam produkt, to będzie on uwieczniony z innej perspektywy, w odmiennej palecie barw itd.;

✔️ Możliwe jest uzyskanie doskonałych, idealnie dopasowanych zdjęć, które będą sprawdzać się przez lata;

✔️ Przy tworzeniu fotografii ma się swobodę kreatywności i można pokazać dokładnie to, co się chce;

✔️ Można dopasować fotografię do witryny lub nawet konkretnego wpisu na blogu, zgodnie z potrzebami, trendami i tematem.

 

Minusy:

⭕ Aby robić dobre zdjęcia, trzeba dysponować odpowiednim aparatem, oświetleniem, obszarem roboczym i sporą ilością czasu;

⭕ Obróbka obrazów to żmudny proces, do którego konieczna jest umiejętność obsługi programów graficznych;

⭕ Porównując cenę za zdjęcie stockowe z czasem poświęconym na zrobienie jednej fotografii, może okazać się, że dla laików jest to nieopłacalne.

Paweł Berezecki

Paweł Berezecki

Web designer, digital marketing.

Założyciel agencji kreatywnej Studio Lapis. Główny projektant stron www i specjalista od marketingu internetowego. Autor Podcastu dla przedsiębiorców "Twoja firma w Internecie".  Nie podejmuje pracy bez wcześniejszego planowania i dokładnej analizy sytuacji. W wolnym czasie zajmuje się analityką internetową i poszukiwaniem idealnych rozwiązań.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Może Cię zainteresować

#BAZA WIEDZY

Blog

#USŁYSZ NAS

Podcast 

#NASZE PRACE

Portfolio

#SKONTKATUJ SIĘ

Kontakt

#DANE OSOBOWE

Polityka prywatności

#ZASIĘG - CAŁA POLSKA

Studio Lapis

NIP: 7393490245

ul. Piłsudskiego 69/46

10-469 Olsztyn

+48 692 800 115

kontakt@studiolapis.pl

#CHOOSE LANGUAGE

Go to english site

Go to bulgarian site

#INSPIRACJE

lapisdesign.pl